“Content marketing is not crap … If you do it right.”

Thursday, June 9, 2016

Op 31 mei vond het Content Marketing Congres in Antwerpen plaats. Jef De Busser, Content Manager bij Head Office, was erbij en keek ernaar.

 

Jef schreef een uitgebreide post over de verschillende learnings die hij oppikte tijdens het Forum, maar ons oog viel vooral op een aantal ‘bangelijke’ quotes. Quotes die we graag met je willen delen, inclusief wat tekst, uitleg én tips. Hier gaan we …

 

 

“Content marketing is not crap if you do it right. Invest in the long term.TWEET

Jo Caudron

 

 

Met een presentatie getiteld ‘Why content marketing sucks!’ kaapte Jo natuurlijk meteen alle aandacht weg. Toch heeft hij een valabel punt: als je aan content marketing wil doen, doe je het beter meteen goed of anders helemaal niet. En om goed te starten, moet je jezelf deze vragen stellen:

 

  • WHY: waarom bestaat mijn merk?
  • WHAT: wat doen we en waar maken we het verschil?
  • HOW: streef, net als een echte uitgever, naar editoriale kwaliteit in tekst en beeld.

 

En vooral: investeer in de lange termijn. Content marketing loont als je het goed aanpakt.

 

 

“If you have the balls to go 70% on digital, you will have result.TWEET

Marnick Vandebroek

 

 

Dat content meer kan zijn dan tekst en beeld, toonde Marnick aan met de Doritos Drone Race, een geslaagde combinatie van gaming en content. De resultaten van de actie overstegen alle verwachtingen en de verkoopscijfers boomden als nooit tevoren. 

 

 

 

Enkele tips van Marnick:

 

  • Begin met inzicht, aka weet precies wat jouw doelpubliek wil.
  • Gebruik influencers, want die kennen jouw doelpubliek door en door.
  • Maak het licht verteerbaar, want uiteindelijk zijn we allemaal maar mensen die soms gewoon geëntertained willen worden.
  • En ga voluit voor content marketing, een halfslachtige aanpak leidt nergens toe …

 

 

“Content is just advertising that whispers ‘buy me’ instead of screaming it.TWEET

Phil Blondé

 

 

Maar als je mooie woordjes in iemands oor wil fluisteren, moet je er wel voor zorgen dat je iets interessants te vertellen hebt. Daarom:

 

  • Ga verder dan de klassieke advertentie; zodra je ad iets te vertellen heeft, wordt het content.
  • Weet waarom je brand bestaat: de vraag stellen is ze beantwoorden én meteen de beste bron voor interessante content.
  • Google is geen goeie bron voor contentideeën en inspiratie, social media hebben hierin veel meer te bieden.
  • Vind, net als in je kindertijd, dingen uit. De resultaten zijn soms verrassend, waardoor iedereen erover praat terwijl je tegelijkertijd bijdraagt tot een oplossing. Zoals dit Amerikaanse biermerk dat een verpakking voor zijn sixpacks ontwikkelde die niet alleen biologisch afbreekbaar is, maar tegelijk ook visvoeder bevat.

 

 

 

 

“Is content king? Content is the kingdom! But remember: facts tell, but stories sell.TWEET

Lee Odden

 

 

En welke verhalen verkopen? Verhalen over mensen, vanzelfsprekend. Binnenkort kan je hier meer over lezen in het interview dat Jef had met de man, maar we geven je alvast een paar van Lee’s tips mee. Zijn uitgangspunt: maak je verhalen meer customer-centric door antwoorden te formuleren op vragen die gelinkt zijn aan de customer journey, i.e.:

 

  • Interest: hoe werkt iets?
  • Awareness: wat is het? Hoe lost het mijn probleem op?
  • Consideration: hoe goed is het in vergelijking met andere oplossingen? Welke oplossing werkt het best?
  • Action: hoe kan ik met de oplossing van start gaan? En – de uiteindelijke bottom line – waar kan ik het kopen?

 

 

 

Zin in nog meer quotes? Jef verzamelde er een aantal extra in deze Slideshare.

 

 

 

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.