“De focus op paid media komt te vroeg”

Tuesday, December 17, 2019

In België hechten we veel belang aan de inzet van paid media bij content marketing. Dat klinkt positief, maar is het niet volgens Pieter Vereertbrugghen (Cypres), Custo-voorzitter.

Toevallig viel het me op. Tijdens een presentatie over de belangrijkste realisaties van Custo dit jaar. Het cijfer stond in een slide met de belangrijkste resultaten van de jaarlijkse ICMF-studie. Daaraan nemen een tiental Europese landen deel en de resultaten tonen de maturiteit van de verschillende landen.

Grosso modo moeten we toegeven dat ons land het niet bijster goed doet. Toch niet in vergelijking met landen als Denemarken, Oostenrijk en Noorwegen. Landen waarmee we onszelf toch zonder schaamte zouden mogen meten…

Er is slechts één onderdeel van content marketing waarin we de ranking aanvoeren: het belang dat we aan paid reach besteden. An sich goed nieuws, zou je denken. Wij, Belgen, zijn al een stapje verder. We beseffen dat enkel bereik opbouwen niet volstaat. Dat paid moet bijdragen om contentmarketinginitiatieven tot volle bloei te laten komen.

Hmm, ik bekijk het anders. Ik vrees dat het positieve nieuws enkel een gevolg is van een oldschool manier om met content marketing om te gaan. Belgische marketeers willen betaalde media inschakelen, maar dan op een andere manier.

Ze willen bereik kopen. En dat staat natuurlijk haaks op het opbouwen van bereik dat in content marketing centraal staat.

Paid is extreem belangrijk, maar pas als je fundamenten goed zitten. En dat is in België volgens deze studie niet het geval. First things first dus…

Meer weten of de ICMF-cijfers? Duik in ons dossier

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.