“Het vakmanschap zit bij de Custo-bureaus”

Thursday, May 17, 2018

Een eerste editie, da’s altijd wat afwachten. Toch is Custo-voorzitter Pieter Vereertbrugghen zeer tevreden over de BOCA. Zijn learnings.

“De content-discipline de aandacht geven die ze verdient, dat was ons voornaamste doelstelling toen het idee van de Best of Content Awards groeide. Het gaat hier niet over het schrijven van wat artikels, of het maken van een videootje, of het posten van een berichtje op social media. Het gaat in de eerste plaats over on-brand strategisch inzicht en vakmanschap. En dat wilden we tonen.

Met zowat 100 inzendingen was deze eerste editie een voltreffer. 31 daarvan mochten met een award naar huis.

En daarbij vielen me een aantal zaken op. Zo waren de winnaars van de Craftmanship-awards (die de verschillende disciplines bekroonden) bijna uitsluitend Custo-bureaus. Logisch want zij zijn al jaren de grote contentmakers.

Toch een bedenking. In deze categorieën was het ingestuurde werk in mijn ogen te traditioneel. Voor nieuwe kanalen of formats als podcasts, infographics en dergelijke waren er (te) weinig inzendingen. Een gemiste kans want ik ben er zeker van dat er ook in deze domeinen heel goed werk geleverd is.

Bij de Content Strategy Awards (de naam spreekt voor zich) ging het om contentprogramma’s en hier ging de helft van de awards naar Custo-bureaus. Wat me wel opviel was dat vooral campagnes bekroond werden: beperkt in tijd en met specifieke, meetbare doelstellingen.

Ik miste hier de ‘long term-builders’. Echte contentmarketing gaat in de eerste plaats over de lange termijn. Deze programma’s zorgen ervoor dat de doelgroep toegang heeft tot de juiste content/informatie en dat deze content een relatie opbouwt met de doelgroep. Een merk investeert hiermee in zijn imago en in duurzame relaties. De content verbetert de geloofwaardigheid, verhoogt de zichtbaarheid en maakt de band met het publiek hechter.

Maar ik geef het toe, meten hoe content bijdraagt aan de ontwikkeling van een merk, is moeilijk te jureren. Misschien zijn er in België ook nog te weinig echte cases…

Tot slot is er nog werk aan de winkel op het vlak van de inzendingen. Sommigen waren niet echt (of echt niet) award-waardig. Op het niveau nog op te krikken, organiseren we binnenkort een seminarie met Dominic Mills, een van de grote Engelse contentmarketeers en veelvoudig jurylid. Zodat het niveau volgend jaar opnieuw de hoogte in gaat!

Voor ik het vergeet, dank aan onze collega’s van de Best of Activation Awards. Zij lieten ons immers toe om de BOCA samen met hun awards te organiseren. Dank ook aan de juryleden voor hun titanenwerk. Volgend jaar splitsen we het op.”

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.