“Je zorgt maar beter voor communicatie die nuttig, nodig en gewenst is”

Wednesday, March 27, 2019

Het opiniestuk van Marc Fauconnier ging tijdens de maand maart geregeld over de tongen. Ook Custo-voorzitter Pieter Vereertbrugghen heeft er zijn mening over. Zijn antwoord.

Met veel interesse las ik de column van Marc Fauconnier, CEO van reclamebureau FamousGrey, begin maart in De Tijd. Hij haalt enkele zeer relevante punten aan. Over de connectie met de consument bijvoorbeeld.

Maar de kern van de zaak, daarover heeft hij het niet. In tegenstelling tot wat Marc Fauconnier schrijft, kunnen hypergesegmenteerde boodschappen zeker hun nut hebben. Op voorwaarde dat ze relevant zijn.

En net die relevantie moet voor marketeers tegenwoordig het codewoord zijn. De traditionele tell-and-sell-aanpak – jarenlang het adagium van de reclamebureaus – werkt niet meer. Net omdat er een overload aan communicatie-uitingen is. Daardoor worden mensen selectiever. Als uw boodschap niet relevant is, wordt ze genegeerd.

Daarnaast gaan consumenten tegenwoordig meer dan ooit zelf actief op zoek naar informatie. Niet noodzakelijk informatie over uw product. Wel over oplossingen voor hun noden en problemen. Het is aan de merken om oplossingen te geven, niet om producten of diensten te verkopen.

En daar komt content marketing natuurlijk om de hoek piepen. Goede content is informatie die relevant is binnen de context van jouw publiek. Je speelt ermee in op hun vragen, problemen en interesses.

Uw publiek is hierbij het vertrekpunt. Wat telt, is de juiste content op het juiste moment bij de juiste mensen brengen. Dit cliché is nu meer waar dan ooit.

Wanneer merken in communicatie treden met de consument zorgen ze er dus maar beter voor dat dat nuttig, nodig en gewenst is. Kortom: relevant.

Enkel zo bouw je de langetermijnrelatie die merken nodig hebben en consumenten willen. En dit neemt tijd. Contentmarketinggoeroe Joe Pulizzi zei met ooit tijdens een lunch ‘you have to give value during two years, before you can ask for value’.

Enkel zo kunnen we de connectie met de consument herstellen. En gelukkig zijn Custo-leden bij uitstek partners die op de lange termijn mikken. Zij zijn de content marketeers par excellence.

Ontdek de Custo-leden

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.