“Stop met content marketing op dezelfde manier te bekijken als je jaarlijkse tv-campagne”

Thursday, November 21, 2019

Een jaar geleden nam Intracto – ondertussen zowat de grootste communicatiegroep in ons land – Snackbytes over. Een contentspeler in handen van een grote groep. Hoe vergaat het dit bureau een jaar later? Wij vroegen het aan CEO Sam Berteloot.

Zo’n jaar geleden zijn jullie deel gaan uitmaken van Intracto. Waarom?

Er lagen 3 redenen aan de oorsprong van deze ‘move’. Ten eerste waren we snel gegroeid, waardoor ik me veel moest focussen op zaken die zich meer achter de schermen afspelen, zoals HR en finance.

Ten tweede waren er steeds meer vragen van klanten om extra zaken aan te leveren waarin we niet gespecialiseerd waren, zoals campagnesites. We hielden de boot af omdat we er niet in gespecialiseerd waren. En ten derde zagen we ook een markt die aan het veranderen was met heel wat consolidatie en de komst van nieuwe spelers als Accenture. We wilden sterker staan.

Zo kwamen we bij Pieter Janssens van Intracto uit. We waren bij onze eerste bezoek al stevig onder de indruk van de professionele aanpak en de visie. Neem daarbij nog de groeiambitie en het feit dat Pieter organisaties zocht die zijn organisatie echt konden versterken en de puzzelstukken vielen mooi in elkaar.

Voor ons was het evenwel belangrijk dat het voor ons - Steven Van Belleghem, Peter Hinssen en ikzelf – niet om een exit ging. We zijn, zowel met het bedrijf als persoonlijk, vol enthousiasme meegestapt in het Intracto-verhaal.

Wat heeft de overname voor Snackbytes veranderd?

We krijgen heel wat opportuniteiten via de klanten van Intracto, met een duidelijke impact op onze omzet tot gevolg. Ik schat dat tegenwoordig zo’n 15% van de omzet van Snackbytes via Intracto Group komt.

Eigenlijk zijn de grote beloftes die zo’n samenwerking steevast inhouden, ook allemaal ingevuld. We hebben onze eigenheid kunnen behouden, we zitten nog steeds in Antwerpen…

Na een periode van integratie zagen we ook meteen groei. Dat weerspiegelt zich ook in het feit dat we intussen met 26 teamleden zijn. Bij de overname waren we met 20.

Zijn jullie nog steeds gefocust op social media?

Onze focus is exact dezelfde als een jaar geleden: Snackbytes focust zich op contentcreatie. Dat is pakweg 90% van ons werk.  Deze content wordt voornamelijk verspreid via social media, maar de content kan ook gebruikt worden voor de website, de newsletter of zelf de beursstand van onze klant. In 95% van de gevallen zorgen we trouwens zelf voor de distributie.

Hoe zien je social media evolueren?

Ik heb de indruk dat KMO’s sneller inzien dat ze erop moeten inzetten. Voor grote merken is het zoals het afvinken van een checkbox: ze zijn tevreden als ze het doen, maar blijven toch vooral focussen op campagnes, terwijl wij pleiten voor een permanente aanwezigheid, waarbij natuurlijk plaats is om – extra – af en toe campagnes te voeren.

Daaraan gelinkt is er helaas nog een gebrek aan mediabudget. Merken creëren content, maar hun mediabudgetten alloceren ze aan de traditionele media en campagnes. Zo dreig je natuurlijk het kind met het badwater weg te gooien. We horen vaak van klanten: “we hebben het getest, maar we denken dat het voor ons niet werkt”… terwijl ze er natuurlijk onvoldoende budget in geïnvesteerd hebben.

Hoe zie je de markt van content marketing evolueren?

Goh, wij kijken vooral naar ons eigen werk en onze eigen aanpak. Wat me wel opvalt, is een spraakverwarring rond de term ‘content marketing’. Vaak gaat het gewoon om digitale marketingcampagnes, veel content komt er niet bij te pas.

Content marketing is voor ons ook durven. Je moet content marketing niet als een tv-campagne zien en zorgen dat alles 30 keer gecheckt is. Je hebt als marketeer een mindshift nodig om eerder vanuit een trial en error-mentaliteit te vertrekken. Want elke dag moet er nieuwe content liggen; je hebt de tijd niet om er te veel bij stil te staan.

En dat allemaal als onderdeel van een groter ecosysteem. Inspirerende content is vandaag vaak de start van iets mooi. Een interesse die getoond wordt en waar je bijvoorbeeld via marketing automation héél interessante dingen mee kan doen.

Meer info over Snackbytes via www.snackbytes.be

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.