10 stappen voor een schitterende opt-in

Wednesday, February 27, 2013

Om aan e-mailmarketing te doen heb je absoluut nood aan e-mailadressen. Eén van de mogelijke bronnen om je lijst te vullen zijn de bezoekers van je website. Een inschrijfformulier is het meest gebruikte middel. In deze whitepaper geven we je 10 tips hoe je het maximale effect kan bereiken.

Een slecht formulier op je website is net alsof je een restaurant opent in een drukke uitgangswijk zonder een voordeur te voorzien. Met slechts een paar kleine aanpassingen maak je al een wereld van verschil. Hieronder enkele vuistregels:

1. Zet het formulier op een plek waar iedereen het kan zien

Het kan zijn dat je dit niet de meeste intelligente tip vindt, maar kijk eens rond op internet. Hoeveel websites hebben hun inschrijfformulier onderaan staan? Hoeveel laten het na om op elke pagina een inschrijfblok te voorzien?  Plaats dus je formulier bovenaan de webpagina’s. De ervaring leert dat dit het best rechtsboven is. Maar het kan verschillen van doelpubliek. Test dit door het een paar keer van plaats te veranderen en ook de lay-out en grootte eens aan te passen. Je vindt vanzelf wel een optimale plek.

2. Dadelijk geruststellen

Niemand wil zijn e-mailadres afgeven als ie het risico loopt om digitaal bestormd te worden met boodschappen. En als de toekomstige klant twijfelt zal ie misschien niet zijn primair e-mailadres geven, maar eentje dat specifiek voor het inschrijven op lijsten gebruikt wordt. En dat natuurlijk ook minder frequent gecheckt wordt. Voorkom dit en vertel onmiddellijk dat je verstandig omgaat met e-mailadressen.

3. Vertel wat je te bieden hebt

De éne zegt dat je beter je inhoud verborgen houdt zodat de bezoeker zich zeker zal inschrijven om het te ontdekken. Vergeet het maar! En mocht iemand toch om die reden inschrijven en de inhoud valt tegen, dan is de kans klein dat hij of zij zich uitschrijft. Ze merken je berichten gewoon aan als spam. Vecht daar maar eens tegen. Dus vertel duidelijk welke meerwaarde jij kan bieden in ruil voor hun e-mailadres.

4. Vertel ook hoe vaak je komt aankloppen

Succesvol e-mailmarketing bedrijven is ook een kwestie van beantwoorden aan verwachtingen. Los je die niet in of overdrijf je, dan loop je het risico je lezer te verliezen. Vergeet niet dat de spamknop steeds dichter bij de lezer staat dan bij de afzender.

5. Laat een voorbeeld zien

Als je overtuigd bent van de kracht van je nieuwsbrieven, laat ze dan zien. Als die inderdaad meerwaarde bieden voor de lezer, dan zal hij met de glimlach de deur van zijn inbox openzetten voor de volgende. En in afwachting van een nieuwe uitgave kan hij of zij alvast aan de slag met de vorige uitgaven.

6. Niet alle e-mailadressen zijn gelijk

Zorg dat je het juiste adres te pakken krijgt. Vele internauten hanteren een gamma aan e-mailaccounts in functie van de inhoud. “Voer je e-mailadres in”, is geen verkeerde uitspraak. Maar werken met adjectieven zoals “zakelijk”, “privé”, “facebook” en dergelijke meer zorgt voor een betere kwaliteit. Probeer het gerust eens, je zal verrast zijn door het resultaat.

7. Vermijd e-mailmarketing jargon

Vaak zie je dat de inschrijvers moeten kiezen tussen een HTML en een tekst gebaseerde nieuwsbrief. Hoeveel van je prospecten zouden weten wat HTML betekent? Een goed e-mailplatform zendt beide uit en laat de e-mail client detecteren wat er nodig is. Dus waarom de inschrijver er mee lastig vallen?

8. Eerst het e-mailadres, dan de vragen…

Je kent ze wel, die formulieren waar je jezelf inschrijft voor een nieuwsbrief. Je hele leven moet je er opgeven, schoenmaat inbegrepen, voor je aan de verzendknop komt. De kans is reëel dat een potentiële lezer afhaakt voor ie aan het eind van de lijst is. En dan heb je niets bereikt. Dus naam en e-mailadres is in stap één voldoende. De rest volgt later.

9. Controleer het adres dat je ontvangt

Een tikfout is snel gebeurd en daardoor is het e-mailadres waardeloos. Als je dat achteraf ontdekt, dan kan je dat met geen mogelijkheid meer corrigeren. Maar onmiddellijk na de verzendknop en voor het ‘dankjewel’ bericht zit de lezer nog achter zijn scherm. Het ideale moment om de lezer zijn eigen ingave te laten verbeteren.

10. Test

Als je niet zeker bent wat werkt, test dan even enkele mogelijke modellen. Je merkt vanzelf wat meer inschrijvers oplevert. En als je uiteindelijke formulier online gaat, dan ben je natuurlijk zelf de eerste die inschrijft. De enige manier om zeker te weten dat ook anderen hun e-mailadres kunnen doorgeven.

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.