Nico Van de Velde

4 vragen aan Nico Van de Velde van Hotel Hungaria

28 mei 2020

Productiehuis (en Custo-lid) Hotel Hungaria vervelt tot Media- en Marketinghuis. Daar wilden wij natuurlijk meer over weten. Eigenaar Nico Van de Velde beantwoordt onze vragen.

Wat betekent deze nieuwe positionering voor de contentmarketingactiviteiten van Hotel Hungaria?

Hotel Hungaria telt voortaan een media- en een marketingpoot. Die tweede is onder te brengen in 3 expertises: branding & design, strategie en content & creatie. Eerst en vooral ontvouwen we de identiteit van een merk, daarna bepalen we een kristalheldere strategie en dan gaan we op zoek naar het best mogelijke verhaal. Een authentiek, inspirerend verhaal dat voor een emotionele connectie met de consument zorgt. Een verhaal dat we zelf of in co-creatie met onze klanten maken. Belangrijk is hier dat de focus niet alleen op video ligt. Onze verhalen komen in verschillende vormen, aangepast aan de specifieke noden van de luisteraars.

 

Hoe helpen jullie eigen merken (zoals Dagelijkse Kost of Hoodie) jullie bij het maken van werk voor andere merken?

Door zelf eigenaar te zijn van onze huismerken en letterlijk onze handen vuil te maken, weten we als geen ander hoe het voelt om een merk uit de grond te stampen en groot te maken. We fungeren zelf als klant, en hebben op die manier merk- en mediastrategie, branding, design, content en creatie nodig om onze merken 360° te kunnen uitrollen en vermarkten. We leren uit onze fouten én onze successen, en zetten die best practices en learnings in voor onze klanten.

 

Jullie baseren je op data, ook bij content marketing. Kunnen jullie wat verduidelijken hoe die jullie richting geven?

Om de basis te leggen voor strategische (vervolg)trajecten of optimalisaties vertrekken we zo vaak mogelijk vanuit data. Wie is onze doelgroep precies en op welke manier en plaats kunnen we die zo creatief en efficiënt mogelijk aanspreken? Zo loopt er momenteel bijvoorbeeld een Test&Learn-traject voor retailer AVEVE met als doel te weten te komen hoe we baasjes van katten tot in de winkel kunnen krijgen aan de hand van content en retargeting. Bij Dagelijkse Kost hebben we bijvoorbeeld data (over het gedrag van de kijkers/bezoekers) gebruikt om content te optimaliseren in tijden van quarantaine.

 

Is er een case die goed past bij jullie switch naar media- en marketinghuis?

Hier schuiven we graag onze Boerentrots-case naar voren, die we gemaakt hebben voor Boerenbond. Consumenten zijn het contact met de landbouw kwijt en Boerenbond vroeg ons om Vlamingen opnieuw fan te maken van de boerenstiel. Ons antwoord was #boerentrots. Anders dan een klassieke campagne is dit een nieuw merk en een nieuwe beweging, wat ons toelaat om emotionele connecties te creëren via sterke en impactvolle content; op de juiste mediakanalen, naar de juiste doelgroep en op het juiste moment verteld.

 

We startten met een strategisch traject, dat bestond uit workshops met de klant en een nulmeting. Daardoor konden we de relatie tussen de boer en de consument beter begrijpen, en bepaalden we 5 communicatiethema’s om die relatie te versterken, en doelgroepen die we daarmee wilden bereiken. Zo lanceerden we via allerhande media getuigenissen van 11 gerenommeerde chefs die met liefde spraken over de boeren en over datgene waar elk gerecht mee begint: het product uit de grond. De chefs ondertekenden een manifest en riepen de Vlaming op om hetzelfde te doen. Daarnaast was er de online videoreeks ‘Jobswitch’ op HLN.be (met trailering op VTM.be), waarin 6 BV’s één dag lang meewerkten op een boerderij en van de veelzijdigheid van de job proefden. Ook op radiozender JOE, op het festival WECANDANCE en via een wedstrijd was er veel aandacht voor de boerenstiel. Kers op de taart was het tv-programma Boerenjaar op VIER. Voor dat programma volgden we een heel jaar tien Vlaamse boerenfamilies van heel dichtbij.

Op de hoogte blijven van meer nieuws over onze leden? Schrijf je in voor de nieuwsbrief van CUSTO.