65% van de KMO’s doen aan content marketing

Tuesday, December 17, 2019

Binnen de KMO’s (en is België geen KMO-land?) is content marketing intussen ingeburgerd. Dat blijkt uit de resultaten van een onderzoek van Custo-lid Content Makers.

Iets meer dan 2 op 3 KMO’s zijn vertrouwd met het begrip content marketing en 65% past het reeds toe. 73% omschrijft het gebruik van content marketing als succesvol. En de eigen websites en social media zijn de populairste kanalen om de content te verspreiden. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit een onderzoek dat Content Makers liet uitvoeren bij 270 KMO’s.

“De resultaten uit de ‘KMO Content Marketing Barometer’ tonen aan dat (online) content marketing aan belang wint in de marketing mix, met social media als meest gebruikte kanaal. KMO’s linken concrete bedrijfsresultaten zoals een betere merkbekendheid, meer websitetrafiek, een verhoging in het aantal leads & sales aan het gebruik van content marketing”, vertelt Maarten Rottiers, zaakvoerder van Content Makers.

Eerder communicatie dan sales

De doelstellingen om content marketing in te zetten verschillen sterk. In volgorde van belangrijkheid zijn het:

  1. het verhogen van merkbekendheid (80% van de respondenten)
  2. het informeren van doelgroepen
  3. het aantrekken van meer websitebezoekers
  4. het opbouwen van vertrouwen
  5. het genereren van leads

KMO’s focussen dus eerder op communicatie- dan op salesdoelstellingen, wat in eerste instantie opmerkelijk kan lijken.

In stijgende lijn

KMO’s beoordelen content marketing als een relatief goedkoop kanaal (in vergelijking met traditionele media) dat hen toelaat om snel op de bal te spelen. De digitalisering doet de vraag naar online content marketing groeien en de vele targetmogelijkheden van o.a. social media laten toe om verschillende doelgroepen direct en persoonlijk te bereiken. Iets meer dan de helft van de KMO’s adverteert momenteel met content.

En dat rendeert. De KMO’s evalueren content marketing als langer effectief. Het is minder vluchtig dan gewone reclame.

Op zoek naar meer info over deze studie?

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.