Belgen scoren op GP Content Marketing

Thursday, November 21, 2019

Met een recordaantal van 214 inzendingen was de Grand Prix Content Marketing – de hoogmis van content marketing in de Lage Landen – een absolute topper. Ons viel vooral de straffe prestaties van de Belgische bureaus op. We vroegen meer info aan jury-coördinatoren Bert van Loon en Albert Jan Huisman.

Welke trends vallen op bij deze editie van de Grand Prix Content Marketing?

BvL: “Wat wij als grote thema in de verschillende jury’s zagen terugkeren is het feit dat content marketing in België en Nederland naar het volle wasdom aan het toegroeien is. Dat merk je zeker bij de awards: je zag in de inzendingen steeds meer de vertaalslag van businessdoelstellingen naar marketingdoelstellingen naar communicatiedoelstellingen.”

AJH: “Je ziet ook succesformules ontstaan. Formats of manieren van aanpak die inmiddels hun sporen verdiend hebben. Dat geeft natuurlijk aanleiding tot de discussie wat het meest belangrijk is: solide werk dat doelstellingen bereikt of vernieuwing. Het neigt steeds meer naar het eerste: content marketeers staan immers ten dienste van de business.”

BvL: “Mag ik ook even ingaan op de breedte van het veld? De 15 awards gingen naar 12 verschillende bureaus, waaronder ook een aantal bureaus die zichzelf niet meten als contentmarketingbureau zouden omschrijven. Het geeft aan dat content marketing geadopteerd is door de traditionele bureaus. Nog een teken dat volwassenheid eraan zit te komen…”

LVB is bureau van het jaar. Waarom? Hoe maken zij het verschil?

BvL: “We hadden dit jaar een mooie lijst genomineerden: van de klassiekers als Zandbeek en LVB, over jonge spelers als We Are Blossom, tot nichespelers als WEB. LVB haalde het dankzij de lange commitment dat ze voor dit vak hebben, de voortrekkersrol die ze spelen en het feit dat ze zich blijven ontwikkelen, onder andere door samen te werken met traditionele bureaus. Komt daar nog bij dat Aart Lensink en andere collega’s hun kennis vaak delen én hoe ze met o.a. hun designcel Lovebrand Designers hun eigen positionering blijven versterken.”

Hoe deden de Belgen het?

AJH: “Van de 214 inzendingen kwamen er 20 uit België. 12 daarvan haalden een nominatie, wat aantoont dat de Belgen zelfkritisch zijn. Enkel het beste werk wordt ingezonden. Maar dat zien ze dan ook bekroond… De 12 nominaties leidden tot 7 Bekroningen: 4 in Creatie en 3 in Distributie. De Belgen zijn duidelijk meesters in vakmanschap.”

Wat kunnen de Belgen nog leren van de Nederlanders?

BvL: “Je vraag impliceert dat Nederlands niets van de Belgen zouden kunnen leren en zo zou ik het niet willen stellen. Ze kunnen veel van elkaar leren, net door de diversiteit tussen deze twee culturen. Wij pleiten dan ook voor een grotere uitwisseling, zeker omdat nogal wat klanten in een Benelux-setting zitten. Jammer trouwens dat een aantal winnaars van de BOCA (de Best of Content Awards van Custo, nvdr.) zoals de Ostenders-case van D’Artagnan hun werk niet instuurden voor de Grand Prix Content Marketing…”

Alle winnaars op https://grandprixcm.nl

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.