BOCA: juryvoorzitters lichten al een tipje van de sluier

Thursday, April 25, 2019

Op 9 mei worden voor de tweede keer de Best of Content Awards (BOCA) uitgereikt. Wij konden de twee juryvoorzitters al even spreken. “Contentmarketingbureaus mogen best wat meer stoefen.”

“De goede cases sprongen eruit.” “Er waren meer sterke cases dan vorig jaar.” Juryvoorzitters Magda Trullemans, Business Communication Manager bij Orange, en Wim Demyttenaere, copywriter bij Wimpuls, zijn het opvallend eens als we hen vragen naar het niveau van de tweede editie van de BOCA – wat staat voor Best of Content Awards, een organisatie van Custo, de Belgische vereniging voor contentmarketingbureaus en onderdeel van ACC. Waar Wim Demyttenaere zich met zijn jury boog over ‘craftsmanship’, hadden Magda Trullemans en de haren de taak de beste cases in ‘strategy’ en ‘distribution’ eruit te halen.

Allebei stonden ze al voor de tweede keer voor deze taak, wat ervoor zorgt dat ze kunnen vergelijken met vorig jaar. Magda Trullemans hierover. “De kwaliteit van de inzendingen lag hoger dan vorig jaar. Het feit dat steeds meer bedrijven en bureaus inzien wat content marketing betekent, is hier zeker niet vreemd aan. Ze verstaan steeds beter hoe content een meerwaarde kan betekenen voor een bedrijf.” In deze jury vielen zelfs enkele cases op die echt ‘volgens de regels van de kunst’ zijn gemaakt. Trullemans: “Dergelijke cases vertellen het hele verhaal: van businessproblematiek, naar strategie om die dan te vertalen in een kanaal- en contentstrategie en de effectiviteit. Het blijven voorlopig nog wel uitzonderingen.”

Ook de kwaliteit van de presentaties en van de casemovies was volgens de juryvoorzitters hoog. In zoverre “dat we moeten oppassen dat we de case beoordelen en niet de case movie”, dixit Wim Demyttenaere. Hij geeft wel mee dat hij het onbegrijpelijk vindt dat bepaalde inzenders zelfs hun creatie niet hebben meegestuurd. Het ander uiterste is er dus ook… Bij de jury Strategy en Distribution was het grootste minpunt dan weer dat de argumentatie voor bepaalde inzendingen niet was afgestemd op de categorie waarin ze waren ingezonden.

Wanneer we de juryvoorzitters naar trends vragen, komt Wim Demyttenaere met de boodschap dat merken consumenten iets moeten geven: “Ofwel moeten ze entertainen met iets moois, ofwel informeren met iets waardevols.”

Magda Trullemans merkt dan weer het belang op van het effect van content op de businessresultaten: “De vraag om ‘return on content investment’ weerklinkt steeds luider bij de financiële departementen. Met betrekking tot het meten van resultaten hinken we in België nog achter op andere landen zoals de Scandinavische, maar we hebben wel een steeds sterkere focus op effectiviteit. Cases die het antwoord daarop kunnen geven, scoren per definitie goed.”

Dat is meteen ook de belangrijkste boodschap die Magda Trullemans voor de actoren in content marketing heeft: zorg dat je de return op lange termijn kan aantonen. Maar ook het begindeel kan dikwijls nog beter: een duidelijke strategie en doelgroepbepaling.

Tot slot geeft ze nog mee “dat de contentmarketingbureaus niet te bescheiden moeten zijn. Traditionele bureaus zetten hun realisaties veel beter in de kijker, al moet je er soms achterhalen welk deeltje van een campagne content marketing is. Contentmarketingbureaus mogen best wat meer stoefen over hun eigen insteek: content.”

Benieuwd naar de winnaars? Schrijf in

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.