Chef Magazine: een imagomagazine voor horecaklanten

12 maart 2016

Metro Cash & Carry Belgium is een onderdeel van Metro Group, de derde grootste winkelketen ter wereld. Naast de Makro winkels zijn er sinds 2003 ook METRO vestigingen in België.
De toegang tot METRO vestigingen is strikt voorbehouden aan horeca-professionals en handelaars. Op een oppervlakte van 5.000 m2 en met een team van zo'n 50-tal medewerkers biedt METRO een exclusieve formule voor de horeca- en foodprofessional, een uniek concept met "alles onder één dak".

Doelgroep

De doelgroep is een mix van high en midlevel restaurateurs + catering/traiteurs.

Kenmerken:

  • doe-mensen, visuele prikkels
  • hebben weinig tijd, weinig ruimte
  • worden overladen door ‘input’ van leveranciers allerhande
  • kijken op naar collega’s en vergelijken graag, grote ego’s
  • peer-to-peer is een zeer belangrijk aspect!

Objectieven

  • De relatie met de bestaande Metroklanten consolideren en uitdiepen binnen het kader Metro & You
  • De bedrijfswaarden van Metro uitdragen (versheid, gamma, prijsperceptie, competence en vakmanschap en persoonlijke service)
  • Imago versterken
  • Inspiratie aanreiken d.m.v. interviews, binnenkijken bij horecazaken/restaurants, achtergrondinformatie over producten en herkomst, nieuwe trends, adviesartikels …

 

Chef magazine

Met het Chef Magazine biedt METRO haar B2B-klanten een waardevol vakblad aan waar elke chef of horeca zaakvoerder inspiratie uit haalt, nieuwe trends en producten ontdekt en de meerwaarde van METRO voor zijn of haar zaak bevestigd ziet. 

Chef Magazine is een loyalty- en imagomagazine voor horecaklanten en wordt ingezet naast de bestaande promotionele en competence folders die de doelgroep reeds ontvangt.

Chef Magazine bestaat al sinds 2006 maar sinds 2014 wordt het magazine gepositioneerd naar het top en medior segment binnen de horeca klanten van de retailer. 

Het magazine past helemaal binnen de algemene strategie van het merk: Metro & You, waarbij de B2B-retailer zich positioneert als volwaardige partner voor haar klanten. De bladformule en het concept achter het magazine wil klanten dan ook versterken in de verschillende rollen die een horeca chef allemaal uitvoert: hen inspireren als kok en voor zijn op de trends, hen advies geven als zaakvoerder en gastheer, hen begeleiden in hun rol als personeelsverantwoordelijke, …

Alle content wordt op maat gemaakt door gespecialiseerde food journalisten, experten in hun vakdomein. Ook de recepten zijn door chefs exclusief voor het magazine bedacht en worden door top foodfotografen in beeld gebracht. Chef magazine heeft de ambitie een culinair vakblad te zijn waar de chef naar uitkijkt! Tot slot biedt het magazine ook, met veel succes, advertentieruimte voor leveranciers en partners van METRO.

Aanpak

Chef Magazine wordt gemaakt vanuit een geïntegreerde aanpak en vanuit een overkoepelende content marketing strategie. Elke klant bij METRO wordt zo goed mogelijk ondersteund bij het bereiken van zijn of haar doel en krijgt een persoonlijk antwoord op specifieke vragen of verlangens.

Vanuit de brand narrative “You & Metro” zet Chef Magazine de chef centraal.

  • Als organisator: logistieke talenten, praktische kennis
  • Als gastheer: sfeer, people skills, marketing skills
  • Als kok: met liefde voor het vak en het product, met kennis en skills, met gevoel voor presentatie en creativiteit
  • Als zaakvoerder: de business laten draaien/managen, HR personeel en als financiële expert.

De bladformule van het magazine draait rond deze assen en verwerkt de producten en expertise van Metro doorheen het magazine.

Het Chef magazine team organiseert tevens Food Taskforces waar met de verschillende METRO category managers en marketeers in aanwezigheid van de doelgroep (chefs) en diverse food experten trends, producten, behoeftes en verlangens bij de doelgroep worden besproken. Op die manier vernemen category managers uit eerste hand wensen en noden van hun klanten en kunnen ze hun inkoopbeleid hierop afstemmen.

Vele van deze topics worden vervolgens ook uitgewerkt in de volgende Chef magazines waardoor het magazine nog dichter aansluit bij de doelgroep. Deze kwaliteitsvolle topics en contentblokken worden vervolgens ook nog herwerkt en opnieuw ingezet voor instore,  competence folders en sales ondersteunend materiaal.

Andere informatie

  • Chef Magazine verschijnt 4 keer per jaar: maart, juni, september, november
  • Distributie: via bpost, op events en op beurzen
  • 2 versies: NL en FR

Wil je op de hoogte blijven van de meest recente cases in content marketing van onze CUSTO leden? Schrijf je dan zeker in voor onze nieuwsbrief.