Coca-Cola gaat op Journey

Friday, October 27, 2017

Wist je dat een zeer bekend merk snel resultaten boekt in een markt die minder rijp is op vlak van content marketing? Ze doen dat door zich aan een groot publiek als uitgever van interessante content te presenteren. Over wie we het hebben? Coca-Cola. En meer bepaald Journey, het online magazine van de frisdrankgigant.

 

Coca-Cola voorstellen hoeft niet. Al is het bedrijf (dat officieel The Coca-Cola Company heet) natuurlijk groter dan zijn bekendste merk. Ook ‘brands’ als Fanta, Sprite, Chaudfontaine en Honest maken deel uit van de frisdrankproducent.

 

Om die merken meer tot leven te brengen, werd Journey in het leven geroepen, een internationaal publishing concept. Het zag in de Belux het licht eind 2016.

 

De uitdaging

Coca-Cola België-Luxemburg streeft met zijn digitale magazine Journey een doel in twee stappen na:

  • a/Brand image: het bedrijf wil zich positioneren als uitgever van interessante content. Kwalitatief en journalistiek gemaakte content staat voorop.
  • b/Awareness: het imago van uitgever moet leiden tot de opbouw van een kritisch bereik voor de nieuwe website. Coca-Cola Belux stelde zich het doel om via die systematiek een jaar na de lancering 40.000 unieke sessies/maand te realiseren.

De oplossing

In de plaats van een klassieke bedrijfssite kwam een publishing site met verhalen over onderwerpen die het bedrijf na aan het hart liggen. Van duurzaamheid en sport, over geschiedenis tot culinaire onderwerpen.

In het magazine brengen het contentproductiehuis SPYKE en Coca-Cola België-Luxemburg een mix van ‘hard’ nieuws over actuele topics, maar ook achtergrondverhalen. Van uitleg over aspartaam, over een bezoek aan de nieuwe waterturbine die helpt bij het duurzaam produceren, tot lifestyle.

Het resultaat

Coca-Cola Belux bepaalde bij aanvang de KPI van 40.000 sessies/maand tegen eind 2017. In augustus 2017 totaliseerde het meer dan dubbel zoveel sessies.

De bereikopbouw illustreert goed hoe het mechanisme van imago naar opbouw werkt. Het vergde ongeveer een half jaar om met goed gemaakte content het imago en de perceptie bij te stellen. In dat half jaar zat al wel een positieve tendens in de bereikopbouw, maar pas na het kantelen van de perceptie volgde de exponentiële stijging.

 

MEER INFO

 

 

 

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.