Com&co blaast 25 kaarsjes uit

Tuesday, February 18, 2020

Custo telt een nieuw lid. Al is com&co verre van een nieuwkomer op de markt van content marketing. Het bureau viert dit jaar immers zijn zilveren jubileum: het bestaat 25 jaar.

Er moet toch wat in het water in Gent zitten. Van de pakweg 20 Custo-leden hebben er maar liefst 6 hun roots in de Arteveldestad. De laatste in het rijtje – com&co is sinds begin dit jaar lid van Custo  – was wellicht de eerste.

“Ik startte 25 jaar geleden met com&co”, vertelt ‘Chief’ Ilse De Smedt. “Ik wilde bedrijven helpen om hun verhaal beter neer te schrijven, op een manier die aansluit bij wat de doelgroep wilde. Nu zouden we dat content marketing noemen, toen was het iets waar nog geen echte markt voor was.”

Volledig gefaald in de ambities

Het was Ilses ambitie om een klein bedrijfje uit te bouwen en zo werk en privé vlotjes te combineren. Beide ambities faalden. “Een bedrijf opstarten bleek toch niet de makkelijkste manier om werk en privé te combineren”, klinkt het droogjes. Daarnaast bleef com&co ook allerminst een klein bedrijf. Het telt vandaag 30 medewerkers, waarmee het een van de grotere contentmarketingbureaus in ons land is.

De reden van het succes van com&co moet Ilse De Smedt niet ver zoeken: “We zijn gespecialiseerd in wat ik ‘moeilijke stuff’ noem: technologische, financiële, wetenschappelijke, gevoelige of juridische materie. Die vertalen we graag naar een breed publiek. Daarvoor heb ik een slim team samengesteld, dat erin slaagt om met veel van onze klanten al heel lang – soms meer dan een decennium – nauw samen te werken.”

Het volledige plaatje

Hoewel com&co lange tijd focuste op creatie, groeide in de loop der jaren de aandacht voor strategie. “Die tweede pijler groeide op een natuurlijke wijze”, zegt De Smedt. “Als je je klant niet strategisch begeleidt, werk je altijd ad hoc. Door lang en structureel voor klanten te werken, kwam de strategische component er automatisch bij.”

Die beweging heeft ook te maken met het voorbereiden op de toekomst. Ilse De Smedt: “De laatste jaren zette ik com&co klaar om verder te groeien. We hebben onze structuren en processen aangescherpt en ons aanbod verbreed in contentcreatie, -distributie en -strategie. Zo bieden we klanten het volledige plaatje.”

Het verhaal komt eerst

Uiteraard houdt De Smedt daarbij rekening met de evoluties in de hele markt. “Vandaag zijn zoveel bedrijven met content bezig dat het in de toekomst ongetwijfeld zal gaan over minder, maar beter. Inspiratie daarvoor kunnen we vinden in Nederland, waar ze toch net iets verder staan.”

En er is de almaar grotere focus op het technische aspect. “Uiteraard zetten wij in op data en analytics om met klanten doordachte strategische keuzes te maken. Tegelijk blijven wij ervan overtuigd dat alles staat of valt met een sterk verhaal. En daar zitten we met com&co zeker goed.”

Meer weten?

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.