Content Cuckoo Awards : “Je merkt heel erg hoe dit vakgebied in ontwikkeling is”

Friday, May 12, 2017

44 cases van 14 bureaus waagden hun kans bij de tweede editie van de Content Cuckoo Awards. “Niet slecht”, volgens juryvoorzitter Jasper van Zandbeek (Chief Engagement Officer van Zandbeek Communications) “Maar het zou me niet verwonderen als volgend jaar het aantal cases verdubbelt.”

 

Een buitenlander als juryvoorzitter, het heeft zo z’n voordelen. Niet alleen wordt elke zweem van partijdigheid in de kiem gesmoord, het biedt ook een interessante externe blik op onze markt. Aan de hand van de cases die Jasper van Zandbeek met z’n jury beoordeelde, is dat beeld vooral gevarieerd: “De cases verschilden enorm, wat een goede zaak is. Maar er was wel een groot verschil tussen echt vernieuwende cases en traditionele cases.”

 

Dat kwaliteitsverschil zag hij trouwens ook in de manier waarop de cases waren opgebouwd: “Sommige waren heel helder omschreven”, zo ervaarde hij. “Ze hadden duidelijke doelstellingen, een duidelijke strategie en duidelijke resultaten. Bij sommige cases gebeurt dat minder goed en dat is jammer, want zo zie je soms niet hoe goed de case wel is.”

 

Kies niet altijd voor de veilige weg

 

Mixed feelings dus bij Jasper van Zandbeek, maar dat vindt hij niet meer dan normaal. “Je merkte aan de inzendingen dat dit vakgebied enorm in ontwikkeling is. Enerzijds wordt er bijvoorbeeld heel erg gezocht naar de effectiviteit van de contentstrategie en de tactics die daarvoor worden ingezet. Cases die een ROI kunnen meegeven, zijn een uitzondering. Anderzijds mag er in mijn ogen wat meer geëxperimenteerd worden. Zo doe je ervaring op, waardoor je vooruit gaat. Vandaar mijn warme oproep aan bureaus, maar ook aan opdrachtgevers: kies niet altijd voor de veilige weg.”

 

Dat het vakgebied in ontwikkeling is, konden we ook afleiden uit nogal wat discussies die gingen over het feit of een bepaalde case nu wel of niet content marketing was. Ook weer logisch, volgens van Zandbeek: “Je ziet allerlei hybride vormen van marketing ontstaan. PR schuift op naar content marketing, mediabureaus ook. Daardoor ontstaan nieuwe vormen. Zolang een behoefte van een publiek maar het uitgangspunt blijft en niet een merk dat een boodschap de wereld wil insturen.”

 

“Je ziet allerlei hybride vormen van marketing ontstaan. Zolang een behoefte van een publiek maar het uitgangspunt blijft, is dat prima.”TWEET

 

Video is the next big thing

 

Meer dan 40 cases vond de juryvoorzitter trouwens best in orde voor een tweede editie. Al zou het hem niet verbazen als dat aantal volgend jaar verdubbelt. En ook over het palmares toont hij zich tevreden. “We hadden er al bij al weinig discussie over”, vat hij samen. “De goede cases kwamen automatisch bovendrijven. Cases met een sterke digitale component worden daarbij duidelijk gewaardeerd.” Die trend zal zich volgens hem doorzetten. “Met extra aandacht voor video”, voegt hij eraan toe. “Ondanks het feit dat we in die categorie geen winnaar hebben, ben ik ervan overtuigd dat dit volgend jaar een van de interessantste categorieën wordt.” We geloven hem graag.

 

“Ondanks het feit dat we in die categorie Video geen winnaar hebben, wordt dit volgend jaar een van de interessantste categorieën.”TWEET

 

 

De jury

 

 

Bovenaan van links naar rechts

  • Isabelle Baele (Borgerhoff & Lamberigts)
  • Ruth Nys (Propaganda)
  • Sven Persoone (Graydon Belgium)
  • Wouter Van den Herrewegen (BBDO)
  • Kris Dewitte (Roularta)

 

Onderaan van links naar rechts

  • Daan Richard (Prophets)
  • Olivia Devuyst (ICI PARIS XL)
  • President:  Jasper van Zandbeek (Zandbeek Communications)
  • Géraldine Gutmann (ING Belgium)
  • Jerome Drugeon (Engie)

 

 

 

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.