The content marketeer #1

Monday, August 29, 2016

De contentstrategie van Audi? In het hart een loyalty magazine voor bestaande klanten. Daarrond uitgebouwd een digitaal platform en een sterke aanwezigheid op de social media – om ook brand lovers en potentiële klanten te bekoren – die de content marketingaanpak van Audi volledig maken. Dé succesfactor? Premium content! Guy Van Mol, digital communication manager d’Ieteren - Audi Belgium licht toe in 6 punten.

 

 

1. HET DNA:
Content moet niet altijd rijmen met commercieel

 

“Audi Magazine, gemaakt door Headline Publishing, zien we echt als een premium product, met sterke en mooi vormgegeven content. Content rijmt voor mij zelden met commercieel, voor dat laatste hebben wij andere dragers. De publicatie vertaalt het DNA van het merk, Vorsprung durch Technik, naar internationale reportages en specifieke Belgische content rond auto, techniek, gastronomie, sport, kunst en design. In het laatste nummer hadden we bijvoorbeeld een sterk stuk met sterrenchef Arabelle Meirlaen rond een nieuwe trend in de gastronomie, de hippocratonomie. Dat is: gastronomie aangedreven door wetenschap. De sector is total anders, maar het DNA is volledig identiek. Op het online platform wordt de content uit het magazine gerepurposed. Hoe dan ook blijft print key. In het laatste nummer gaven wij de lezer de mogelijkheid om het magazine voortaan enkel digitaal te ontvangen. En wat bleek? 70 procent van de respondenten wou naast digitale content zijn papieren magazine behouden.”

 

 

2. DE TOEKOMST:
De showroom van morgen wordt ‘fygital’

 

“Content moet altijd beleving zijn. Binnen D’Ieteren probeer ik als early adopter mee aan de kar van digitalisering en technologische innovaties te trekken. Onlangs bezocht ik bij Audi AG in Ingolstadt (Beieren) een presentatie van ‘de showroom van de toekomst’. Dat was één groot pretpark: als klant kun je bijvoorbeeld zélf je Audi R8 configureren en daarna met een speciale Oculus Rift virtualrealitybril in de wagen plaatsnemen. Ongelooflijk, maar wellicht binnen enkele jaren doodnormaal: de showroom van morgen wordt helemaal fygital! De fysieke toonzaal met enkele ‘standaard’ wagens aangevuld met schermen en digitale snufjes waarmee de klant van een productspecialist informatie en inspiratie op maat krijgt.”

 

 

3. DE INSPIRATIE:
Contentinspiratie vind je niet achter je bureau

 

“Ik werk al een hele tijd bij D’Ieteren. De laatste 10 jaar ben ik echter exclusief bezig met Audi, onder andere als verantwoordelijke voor contentmarketing, een vakgebied dat razendsnel veranderten zichzelf telkens opnieuw uitvindt. Contentinspiratie haal ik niet alleen van achter mijn bureau: om het hoofd leeg te maken voor nieuwe ideeën, ga ik over de middag graag een uurtje joggen rond het kantoor in Kortenberg. Contentideeën zitten overal, inspiratie opdoen is een permanent proces.”

 

 

4. DE CROSSLINKS:
De ideale content ligt in een evenwicht tussen informatie en inspiratie

 

Social Media Today is voor mij een absolute must follow. Bij Audi proberen we om zo veel mogelijk crosslinks te leggen tussen de website als standaard verkoopssite en ons inspirationeel online platform Audi Vorsprung durch Technik. Op dat laatste vind je bijvoorbeeld een artikel over de Audi lunar quattro, die hopelijk binnenkort als maanrover de ruimte wordt ingestuurd. De ideale content ligt voor mij in dat evenwicht tussen informatie en inspiratie.”

 

5. DE PARTNERS:
Partnerships bieden enorme contentopportuniteiten

 

“Audi is sponsor van Royal Sporting Club Anderlecht. Dat partnership geeft ons heel wat contentmogelijkheden. Afgelopen seizoen gingen wij tijdens zes thuiswedstrijden van paarswit op zoek naar de grootste RSCA-fan die de sleutels van de ‘enige Audi A1 RSCA ter wereld’ in ontvangst mocht nemen. De wagen werd complete ‘veranderlecht’. De challenge onder de hashtag #AudiRSCAChallenge kreeg een jaar lang heel wat aandacht via sociale media. Een relatief goedkope campagne met véél visibiliteit, niet alleen op onze social media platformen, maar ook op de kanalen van RSCA.”

 

6. DE KLANT:
De lezer heeft altijd gelijk

 

“Wij blijven de artikels van het Audi contentplatform constant bewaken en verbeteren. Uit een recente lezersenquête bleek bijvoorbeeld dat onze klanten meer culinaire content willen. Daar gaan we dan uiteraard op inspelen. Content is een voortdurend proces en continue wisselwerking.”

 

 

In het volgende nummer vertelt Helen Willems, managing director Miele België, ons alles over haar content road. Schrijf je in op onze newsletter of volg ons op Twitter als je zeker wil zijn niks van deze reeks te missen!

 

 

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.