The content marketeer #2

Tuesday, October 25, 2016

Hoe worden huishoudapparaten trendy? Hoe inspireert lifestylecontent bij de aankoop van een wasmachine? Helen Willems, master marketeer en voormalig genomineerde 'Marketeer van het jaar' nam de stap van klassieke advertising naar content. Een cruciale evolutie voor haar, want "met content schakel je een versnelling hoger in je marketing”.

 

 

In januari 2016 startte Miele zijn contentverhaal met een luxe lifestylemagazine opgebouwd rond 8 mensen die hielden van koken en genieten en wat graag hun recepten deelden met chefs, influencers, bloggers, en klanten van Miele. Het contentverhaal liep door op het interactief 'Inspired by Miele'-platform, op YouTube, Pinterest, Instagram, Facebook én in real life met workshops en events.

 

 

 

1. DE VISIE
Content komt uit de verhalen van je community

 

“Met de nieuwe communicatie en digitale platforms die we uitbouwen, zullen we ervoor zorgen dat consumenten ook elkaar kunnen inspireren en helpen - peer-to-peer. Miele staat bekend voor kwaliteit, duurzaamheid én innovatie. Dat is exact waarop we ons 'Inspired by Miele'-platform baseerden en het content design tekenden. Zo pakten we op Batibouw uit met een nooit geziene stunt: we bemanden onze stand met onze klanten die advies gaven aan andere klanten en prospects.”

 

 

2. DE PASSIE
Je merk DNA is het uitgangspunt voor je contentverhaal

 

“Centraal bij Miele staat de passie om het ‘immer besser’ te doen. Die uitmuntendheid zit in het DNA van het bedrijf en in de topkwaliteit van de producten. Wat me écht opvalt in de bedrijfscultuur is de kunst van het ontvangen van mensen: warm en authentiek. De juiste sfeer creëren, de lekkerste gerechten toveren, mooi linnen op tafel… de technologie zorgt ervoor dat het allemaal in orde komt en dat je kunt genieten van het samenzijn. Die passie proberen we nu ook te verhalen naar het contentprogramma: we willen de Miele-beleving op alle kanalen neerzetten, met top-content die aansluit bij de beste lifestyle-media.”

 

3. DE TROEVEN
Content is de brug tussen product en beleving

 

“We hebben de mooiste designtoestellen en meest performante technologie, maar ze kunnen pas iets betekenen als de consumenten er ook écht mee aan de slag gaan. En zo is elke gelukte ovenschotel of je lievelingskledingstuk dat perfect uit de was komt het bewijs van ons kunnen. Ons contentverhaal gaat daarover en ook onze nieuwe campagne zal daarbij aansluiten. Een mooi samenspel tussen ons kwaliteitsmotto ‘immer besser’ en onze nieuwe baseline ‘voor alles waar je echt om geeft’. En met content kunnen we die connectie heel goed maken.”

 

 

4. DE PLUS
Zoek je consumenten op

 

“Alle content en inspiratie bieden we ook ‘in real life’ aan. Onze culinaire advisors Anniek en Sarah schitteren niet alleen op YouTube in kitchen hacks en leuke ‘how to’-filmpjes maar ontvangen ook Mieleklanten in onze kookstudio’s. Daar bieden we workshops aan om lekkere gerechten te leren maken met onze stoom- of combi-ovens. Voorbije zomer gingen we nog een stapje verder en nodigden we onze klanten uit op het zomerstrand van Knokke. Dankzij een samenwerking met BMW was Miele aanwezig op de BMW Beach Lounge. De kookworkshops kregen zo een nieuw zomers jasje: Beach Flavours, Inspired by Miele. En natuurlijk schrijven we daar verder aan ons contentverhaal.”

 

 

5. DE LEARNINGS
Bij content marketing is het hele bedrijf betrokken

 

“Starten met content marketing was een hele onderneming. Ook al heb je iedereen binnen het bedrijf mee, dan nog is het een hele ommezwaai. Wat we hebben geleerd, is vooral dat we tijdig met de voorbereidingen moeten starten. Cruciaal is ook een goede strategie: heel duidelijk weten waarom je het doet en je niet laten verleiden door wat niet in de visie past. Daarvoor namen we een content architect in de arm.”

 

 

6. DE SKILLS
Lifestyle content vertelt het technische verhaal

 

“In eerste instantie gaat het erom dat je moet kunnen aanvoelen wat je klanten van jou verwachten. En dat zijn vandaag de dag geen glossy productbrochures meer met technische fiches, maar echte verhalen, pure beleving. Vervolgens moet je de juiste partners vinden die dat verhaal voor jou kunnen uittekenen en realiseren. En last but not least moet je zelf als bedrijf goed begrijpen dat je in een dialoog met je klanten bent beland, dat je moet luisteren en dat je dus niet enkel verhalen mag vertellen over jezelf.”

 

 

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.