Content repurposing

Friday, June 17, 2016

Je hebt veel tijd en geld geïnvesteerd in goede content, in een mooi bedrijfsmagazine. Waarom deze content niet sterker in de markt zetten? Wist je dat je door content repurposing meer kan halen uit deze reeds gecreëerde content?

 

Veel kans dat content repurposing een nieuwe term is voor jou. Toch is het meer dan een nieuwe hype in content marketing. Het gaat om een praktijk die heel veel bedrijven bewust, sommigen onbewust doen.

 

Want zeg nu zelf, waarom zou je goede content niet herplaatsen op andere kanalen en naar andere doelgroepen? Waarom zou je niet via content repurposing de visibiliteit van je merk verhogen?

 

Wat is content repurposing?

 

Met content repurposing start je van bestaande content. Deze bewerk, herknip en verspreid je via andere kanalen zodat je jouw publiek en interactie hiermee vergroot.

 

Zo kan je met artikels uit je bedrijfsmagazine via content repurposing een nieuw online publiek trekken. De expertise die je deelt op een seminarie kan je nadien bijvoorbeeld via whitepapers downloadbaar maken.

 

Zo haal je meer uit reeds gecreëerde content. Ga voor een intelligente aanpak via content repurposing, met een of meerdere van deze drie strategieën:

 

3 strategieën om meer te doen met zelfde content

 

  • Het format veranderen. Zo zou je een serie blogs kunnen bundelen in een e-boek. Of kan je de key figures uit een seminarie samenvatten in een toffe infographic. Of in LinkedIn-artikels inzoomen op de begrijpbare cases uit een complexe whitepaper.
  • Op een andere doelgroep mikken. Een slimme content strategie is afgestemd op de buyers persona’s die je wil bereiken. Maar dit is geen homogene groep. Iedere potentiële klant bevindt zich in een ander beslissingsstadium, en zoekt andere informatie. Vanuit eenzelfde content kan je toch op deze verschillende doelgroepen mikken.
  • Via andere kanalen verspreiden. Je publiek zit meer dan ooit verspreid over verschillende kanalen. Twitteraars zijn bijvoorbeeld niet altijd actief op Facebook, of lezen jouw nieuwsbrief misschien niet.

 

Hubspot heeft een infographic gemaakt over hoe verschillende doelgroepen aangesproken kunnen worden via verschillende content stukken en kanalen. Essentieel bij deze content repurposing is dat je wel vertrekt van het ene kwaliteitsvolle contentstuk. Dit kan een artikel uit je bedrijfsmagazine zijn, een interview met een van je klanten, een e-boek over jouw vak.

 

Source: Hubspot

 

Waarom zou ik content herplaatsen of recycleren?

 

Je hebt veel tijd en geld geïnvesteerd in goede content, in een mooi bedrijfsmagazine. Waarom zou je nogmaals investeren in het herwerken van deze content? Kan je deze zo niet op al uw kanalen verspreiden?

 

Nee dus.

Uw bestaande content moet bewerkt worden om een groter publiek te bereiken. Waarom?

 

Je hebt verschillende monden te voeden

 

Verschillende mensen komen op verschillende levels in contact met je bedrijf en merk. Hierdoor heb je verschillende monden te voeden. Je contentgerechten moeten zowel hapklaar zijn voor een toevallige passant, als voor een vaste klant die graag zijn kennis over jouw vak op peil houdt.

 

Spreek elke doelgroep aan op hun interesse

 

Stel dat je een van deze doelgroepen links laat liggen door ofwel te oppervlakkige content te delen, of enkel te gespecialiseerde, dan daalt de kans om hen klant te maken en te behouden.

 

Neem nu een bedrijf dat een communicatiepartner zoekt. Voordat ze een bepaalde oplossing kiezen, informeren ze zich over het schrijven en publiceren van blogs, het plaatsen van advertorials in magazines, het genereren van persaandacht met nieuws, het maken en verdelen van een magazine, enzovoort. Ze lezen heel breed en praten met verschillende experten.

 

Kiezen ze vervolgens voor een eigen magazine omdat ze hierin hun verhaal het sterkst kunnen linken aan de lezer, dan zullen ze zich dieper informeren over papieren en digitale magazines. Pas in deze fase staan ze open voor gespecialiseerde content, met vaktermen en nuances.

 

Hoe content repurposen?

 

Zoveel mogelijkheden er zijn om je content in een ander format naar een andere doelgroep te sturen, zoveel manieren en tools zijn er. Online vind je vlot de 50 beste tools, 11 geniale manieren, ... De links hiernaar vind je hieronder.

 

In de ene infographic wordt dit proces als een lineair proces voorgesteld, elders zien we een boom van mogelijkheden of pijlen die naar alle mogelijke sociale media vertrekken. Opties voldoende.

 

Bedoeling is dat je een voor jouw werkbare manier zoekt. Hou het eenvoudig. Bekijk met je contentbureau hoe dit op een kostefficiënte manier kan gerealiseerd worden.

 

7 stappen om content te repurposen

 

Content repurposing heel eenvoudig opzetten en doen volgens deze 7 stappen.

 

  1. Selecteer de content die geschikt is voor repurposing. Kies bijvoorbeeld uit je magazine de artikels die je herknipt kan brengen in een digitaal magazine. Dit kan actuele of tijdloze content zijn.
  2. Weet in welke contentcreatie jouw bedrijf of content partner expert is. Je werkt vaak met een video-expert? Ga dan voor video. Jouw grafische designer leeft zich graag uit in infographics? Maak dan infographics die je publiek het delen waard vindt.
  3. Kies de beste distributiekanalen. Waar bevindt jouw huidige en trouwe publiek zich? Maar eveneens, via welk medium heb je de grootste kans om nieuwe volgers bij te winnen?
  4. Knip de content in functie van kanaal en publiek. Het basisartikel kan je nu herknippen. Selecteer in functie van je publiek en kanaal opvallende cijfers, een vlijmscherpe opinie, een leuk weetje, een video-interview, ...
  5. Kies tools die het je makkelijker kunnen maken. Aan online tools geen gebrek. Je kan kanalen en tools inschakelen naargelang het in je huidige content strategie past. Deze 2 bronnen geven een interessant overzicht van tools:

50+ places to repurpose your content

11 genius ways to repurpose your content

  1. Deel de nieuwe content. Plan de verschillende berichten in, en verspreidt de distributie in de tijd. Overspeel je hier niet. Beter minder, maar kwaliteitsvolle content delen.
  2. Analyseer en stuur je strategie bij. Deze content repurposing zal deel beginnen uitmaken van je content strategie. Hierbij is het essentieel om de resultaten te bekijken, te analyseren,... en hierop jouw strategie aan te passen.

 

 

Extra tip: spring voorzichtig om met embedden

 

Zomaar teksten of beelden van het net plukken en ze op je eigen site gebruiken, is aan strikte regels onderworpen. Daar kan je alles over lezen in deel 3 van ons dossier rond auteursrecht: Content van anderen embedden op jouw website.

 

 

 

 

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.