De ROI van je content marketing verbeteren?

Wednesday, August 24, 2016

Weet jij wanneer je best kan posten? Of welke tone-of-voice optimaal werkt voor jou? Of welke visual de meeste clicks oplevert? Als je graag wil dat je content resultaten oplevert, stop je best met het nattevingerwerk en start je met het testen van je content. En dat hoeft helemaal niet moeilijk of tijdrovend te zijn.

 

Zonder al te veel budget of inspanning kom je immers al een heel stuk verder door enkele elementen van je content te onderzoeken met een A/B-test. Zo kan je snel zien wat wel of niet werkt en kan je bijsturen waar nodig. Kleine aanpassingen aan je content of je planning kunnen zo al een wereld van verschil maken.

 

TIP: heb je nog geen ervaring met A/B-testing? Lees dan zeker even deze one-pager van Neil Patel met de 5 fouten die je niet mag maken bij A/B-testen

 

 

Wanneer posten? Welk tijdstip, welke dag?

 

Weet jij al wanneer je posts het meest gelezen of geshared worden? Er zijn ondertussen al –tig studies verschenen over het perfecte tijdstip (we verwijzen je graag door naar ‘Het beste tijdstip om te posten’ voor een samenvatting), maar eigenlijk is er geen gouden regel. Zo ontdekte TrackMaven dat – alhoewel ze nauwelijks in het weekend posten – de meeste posts vooral in het weekend werden geshared.

 

 

Ook Buffer merkte dankzij een A/B-test dat – in tegenstelling tot hetgeen ze dachten – posts op vrijdag tot 8 procent meer bezoeken op de site leidden.

 

 

Hoe vaak posten?

 

Onderzoek van Hubspot toont aan dat brands die 15 posts per maand publiceren, gemiddeld 1.200 nieuwe leads binnenhalen. De moeite waard dus om te checken of twee posts per week ook voor jou betere resultaten opleveren dan één of twee posts per maand. Als je meer traffic naar je website hebt en meer sign-ups, dan weet je dat je op het goede spoor zit.

 

Welk type content gebruiken?

 

Content kan je eigenlijk in alle maten en vormen brengen. Wat wel of niet werkt hangt niet alleen af van je doelstellingen, maar ook van het stadium waarin je prospect zich in de customer journey bevindt. Dit schema verduidelijkt wat we daarmee precies bedoelen:

 

 

TIP: lees zeker ook hetgeen Jay Bear schrijft over ‘feathers’ (ideaal aan het begin van de customer journey) en ‘bricks’ en het type content dat bij elk daarvan het beste werkt.

 

 

Stel dus eerst en vooral je doelstellingen scherp, ontwikkel de bijpassende content en test of die werkt. De resultaten verschillen per doelstelling:

 

  • Increase awareness: je krijgt meer nieuwe bezoekers op je blog of website
  • Generate leads: meer mensen laten hun gegevens achter, bvb. omdat ze een whitepaper willen downloaden of zich inschrijven voor een web seminar
  • Higher engagement: steeds meer bezoekers keren regelmatig terug naar je website of blog

 

 

Welke titel gebruiken?

 

Wist je dat 89 procent van posts minder dan 100 keer wordt gedeeld? Meer nog, slechts 1 procent van alle posts wordt 10.000 keer geshared. En dat heeft alles te maken met de titel van de post.

 

Een pakkende titel (duidelijk, informatief, relevant en/of inspelend op emoties) is cruciaal om mensen tot bij je post te krijgen en hem dan ook nog te sharen. MAAR straffe titels schrijven is waarschijnlijk één van de moeilijkste dingen binnen content marketing …

 

 

TIP: als je graag hulp wil bij het schrijven van een sterke titel, moet je zeker deze tips lezen. Beter nog: gooi je titel in de analysetool van CoSchedule om te zien wat anders en beter kan.  

 

 

Als je titels sterk zijn, vertaalt zich dat meteen in meer shares, meer page views en ook de open-rate voor je newsletter vaart er wel bij.

 

 

Hoe lang moet de post zijn?

 

In onze post ‘Meer shares en betere zoekresultaten?’ schreven we al dat lange posts online beter werken dan vele mensen denken. Ook hier kan je best verschillende tekstlengtes testen om de ‘sweet spot’ voor jouw doelgroep te ontdekken.

 

Je weet dat je op de goede weg bent als je veel backlinks krijgt (= links naar jouw post op andere sites – ideaal om je SEO te boosten en meer traffic naar je site te krijgen). Maar ook als je ondervindt dat je SERP (hoe hoog sta je in de zoekresultaten?) verhoogt en dat je post meer geshared wordt, heb je duidelijk het juiste evenwicht gevonden.

 

 

Welk beeld gebruiken?

 

Beelden voegen een extra dimensie aan je content toe. Je kan kiezen uit verschillende soorten beelden: screenshots, grafieken, stockbeelden, … Het juiste beeld zet meteen de toon voor jouw content en dus ook voor jouw brand.

 

TIP: om te weten welke beelden best werken en wat de trends in ‘visual storytelling’ zijn, kan je hier de vier belangrijkste principes bij het gebruiken van beeld raadplegen.

 

Beperk het gebruik van beelden ook niet enkel tot je blogposts. Onderzoek van Buffer toont bijvoorbeeld aan dat een tweet met beeld aanzienlijk meer wordt aangeklikt en geretweetet wordt dan eentje met enkel tekst.

 

Het juiste beeld gebruiken vertaalt zich in langere ‘average session length’ (mensen blijven dus langer op je site) en meer shares op social media.

 

 

Tot slot

 

A/B-testen levert dus snel en makkelijk resultaat op, vooral als je telkens één element per keer uitprobeert. Vergelijk bijvoorbeeld twee posts met elk een ander beeld met mekaar, test dan welke titel de meeste aandacht genereert en onderzoek vervolgens welke van twee posts (bvb. een korte vs. een lange) het meest gelezen wordt. Zo kan je met enkele kleine tweaks de ROI van je content marketing aanzienlijk verbeteren.

 

 

Test jij al verschillende elementen uit je content strategie? En wat zijn de meest opvallende of onverwachte resultaten die je al hebt verkregen? Laat het ons even weten in de comments!

 

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.