Durf Denken? Durf kiezen!

Saturday, April 16, 2016

Hoe kun je met een gemeenschappelijk universiteitsmagazine tegelijk studenten, docenten, bedrijfsleiders en opiniemakers boeien? Door radicaal te focussen op wat ze gemeen hebben: ze durven denken. Voor het contentteam betekent dat vooral: durven keuzes maken.

 

De Universiteit Gent is een top 100-universiteit en een van de grootste universiteiten in België. Durf Denken is het credo: 50.000 kritische en onafhankelijke breinen studeren, onderzoeken, werken aan de UGent.

 

 

DE UITDAGING

 

De UGent lanceerde een pitch voor een inspiratiemagazine, voor de hele UGent-community, zowel personeelsleden, studenten en alumni als bedrijven en opiniemakers. Het moest een blad worden ‘dat durft’ en dat zo de UGent sterker, consistenter en herkenbaarder profileert. Voornaamste doelstelling? De verbondenheid tussen de UGent en haar community versterken.

 

DE OPLOSSING

 

Redactioneel maken we scherpe keuzes: het blad toont hoe de UGent-community durft denken, innoveren en samenwerken, en daagt de lezer uit: ‘durf jij ook?’. Via opinie en emotie gaan we de dialoog met de lezers maximaal aan. We kiezen voor uitgesproken beeld- of tekstspreads en visual storytelling met diepgang en oog voor detail. Durf Denken verschijnt 10 keer/jaar, op 32 pagina’s in print, verdeling via post en custom-made displays. De online versie [link: http://durfdenkenmagazine.ugent.be] wordt verspreid via e-mail en social media.

 

 

HET RESULTAAT

 

Na minder dan een jaar bereikte het nieuwe magazine een bekendheid van 97% bij het personeel (onderzoek bij 1000+ personeelsleden; de andere doelgroepen zijn nog niet bevraagd). Een op drie leest het magazine ook digitaal. In de focusgesprekken is de meerderheid uiterst positief over de inhoud, de inbreng vanuit de community en de aandacht voor gevoelige thema’s. Ook over de vormgeving niks dan positiefs. ‘Zelfs beter dan het blad van University College London’, volgens een internationale lezer.

 

 

Kiezen doet dus niet altijd verliezen: Durf Denken blijkt op alle vlakken een succes. De meest recente stap is een nieuwe en interactieve digitale versie van het magazine [link: durfdenkenmagazine.ugent.be] zodat print, online en social elkaar nog verder kunnen versterken.

 

INFORMATION SHEET

 

 

 

 

 

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.