Hoe je met een agency roster het onderste uit je budget haalt

Tuesday, January 9, 2018

In een agency roster plaats je als adverteerder alle bureaus waarmee je werkt. Kwestie van een helder overzicht van de taken en verantwoordelijkheden te bewaren. Een geregelde update van dit document is geen overbodige luxe, volgens Anja De Landsheer, Partner bij Pitchpoint.

Nieuw is het natuurlijk niet, een agency roster. Vaak wordt het op een gegeven moment opgesteld, worden dan afspraken gemaakt en is het document vanaf dan iets dat in de archieven zit. Toch loont het meer dan de moeite om een agency roster geregeld van een update te voorzien. Dat komt zowel de adverteerder als de bureaus in het roster ten goede…

Wie aan een update begint, kan zich eerst en vooral de vraag stellen of de bureaus die worden ingezet nog wel beantwoorden aan de noden. Hoeveel bureaus er in je roster zitten maakt daarbij minder uit. Zo weinig mogelijk en zo veel als nodig, zeggen we wel eens.

Eens is uitgemaakt welke bureaus nog nodig zijn om de noden in te vullen, is het taak te kijken naar de complementariteit. Vijf bureaus die zich met ‘iets digitaals’ bezighouden, is waarschijnlijk niet afgebakend genoeg.

Helder de verantwoordelijkheden afbakenen, helpt ook de betrokken bureaus. Zo weten zij zeer precies wat van hen verwacht wordt.

Tot slot is het natuurlijk taak om te zorgen dat de bureaus goed samenwerken. Dat operationele kader wordt vaak vergeten, maar is de sleutel tot succes. Het zorgt ervoor dat er geen energieverlies en geen nodeloze kosten opduiken. Best zet je die ‘roles & responsabilities’ ook helder op papier. Immers, bureaus die geen lijntjes hebben, kleuren buiten de lijntjes. Vaak worden die extra inspanningen niet meteen geapprecieerd, wat dan weer voor fricties zorgt. Een goede raad voor adverteerders: beloon de bureaus die binnen de lijntjes blijven. En als je kies voor een lead agency, maak dan aan ieder bureau duidelijk wat die rol inhoudt.

Wanneer je deze stappen volgt, verspilt geen budget aan een duplicatie van kosten of van coördineringskosten. Voor de bureaus betekent het geen tijd verspillen met ideeën en initiatieven waarnaar de adverteerder toch niet op zoek is. Bureaus die een scherp verhaal hebben, raken trouwens veel gemakkelijker in zo’n roster ingepast…

www.pitchpoint.be

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.