Hoe kies je een contentmarketingbureau?

Wednesday, December 19, 2018

Contentmarketing is een vrij nieuwe discipline, wat de zoektocht naar het ideale contentmarketingbureau voor jouw specifieke wensen geen sinecure maakt. Veel aanbod nochtans. De jaarlijkse profitability study van de Belgische Associatie van Communicatiebureaus (acc) toont aan dat ongeveer 50% van de deelnemende bureaus (60) contentmarketing opgeven als tweede belangrijkste discipline, na advertising. Als je met een vogelpik de ledenlijst van acc afgaat, dan heb je 50% kans om iemand te treffen die tussen 5 en 100% met contentmarketing bezig is. Los van het feit of iemand die voor 5% met contentmarketing bezig is, een goede optie is (wij van Custo zouden denken van niet), geeft The Fat Lady je een aantal tips om een meer doordachte keuze te maken.

 

Leverancier of strategische partner?

 

Veel bureaus en hun klanten struggelen met de plaats van contentmarketing. Het is nog te vaak een middeltje, als onderdeel van de mix; een periodieke blog- of Facebookpost, of als extensie van een reclamecampagne. Contentmarketing is een manier van denken, werken en communiceren. Met impact op de hele organisatie en alle communicatie, inclusief advertising. We gaan niet langer onze klanten bombarderen met commerciële boodschappen, in de plaats daarvan gaan we naar hen luisteren en hen zo goed mogelijk proberen te helpen en bij te staan. Selling without selling, zeg maar.

Om daartoe te komen, heb je nood aan een contentmarketingbureau dat op een strategische manier een merk en zijn publiek kan ontleden, de sweet spot vastpint en de resources heeft om dat merkverhaal op consequente manier in alle geledingen neer te zetten. De contentproductiehuizen die blogposts of mooie video’s maken ten spijt, je zal allicht iemand nodig hebben die je communicatie kan overzien en vooruitblikken.

 

Welke expertises in huis?

 

Vlot schrijven is het olympisch minimum. De mensen met wie je werkt moeten in staat zijn om op creatieve en/of efficiënte manier een onderwerp op te pikken en daar een vlot verhaal over te schrijven. In een blogpost, als artikel in een magazine, op social media, een white paper, …

Om je verhaal meer impact te geven, is er nood aan een onderscheidende beeldredactie; originele beelden of composities, infographics, straffe grafische vormgeving, …

En video, meer en meer video. Het is wat het online publiek ondertussen verwacht van merken. Google beloont ook pagina’s met video extra in hun ranking. Een merk als Coolblue maakte meer dan 7.000 video’s om een antwoord te geven op alle mogelijke vragen van hun publiek. Je nieuwe contentmarketingbureau moet dit medium beheersen, kunnen denken in formats en al dan niet mensen in huis hebben om vlot video te produceren.

 

Hoe belangrijk is creativiteit?

 

Je weet wat je wil vertellen, maar de manier waarop is minstens even belangrijk. Als iemand de keuze heeft tussen een heel technisch geschreven stuk en een korte animatievideo om een bepaald onderwerp te doorgronden, is de kans groot dat ze het laatste kiezen. Je wil dus graag een contentmarketingbureau dat erin slaagt om je verhaal op een entertainende, verrassende manier te brengen, door gebruik te maken van een onverwachte invalshoek, mensen op te voeren die het onderwerp tot leven brengen, visuele middelen in te zetten als video of gifographics, enzovoort.

 

Wat met de distributie?

 

Je contentmarketingbureau zorgt ervoor dat al die kostbare content op de juiste plek, op het juiste moment, aan het juiste publiek gepresenteerd wordt. Klinkt eenvoudig, maar is het niet. Er zijn veel mogelijke distributiekanalen en elk kanaal heeft zijn eigen techniciteiten en kwaliteiten: content platforms, nieuwsbrieven, SEA, sponsored posts, native advertising, magazines, events, influencers, enzovoort.

Om het overzicht te houden van de effectiviteit van alle gekozen kanalen, beschikt je bureau over een data-analist, die het overzicht behoudt en per kanaal kan blijven optimaliseren.

 

Is er een klik?

 

De samenwerking met een contentbureau is vrij intens, omdat je always on wil zijn. Een goede klik met de mensen met wie je dagelijks of wekelijks samenwerkt is dus cruciaal.

Begrijpen ze goed je sector om te kunnen inhaken op wat er gebeurt in de context van je merk, leggen ze die extra mile af voor jou? Leggen ze de lat voor zichzelf en voor je content hoog genoeg?

 

Dit zou je moeten helpen om een doordachte keuze te maken. Veel succes.

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.