Hoe meaningful marketing je content richting kan geven in 2019

Sunday, January 20, 2019

Eind 2018 verscheen het boek ‘Meaningful Marketing’ van Bart Lombaerts. Volgens de auteur – als Head of Content van Spyke trouwens ook Custo-lid – kan deze manier van denken helpen om jouw contentmarketinginspanningen meer richting te geven. Een interview.

 

Meaningful marketing is een hippe term, maar wat betekent het juist?
Meaningful marketing lijkt wel het buzzword van 2018, nadat purpose dat in 2017 was. Persoonlijk hoed ik me altijd voor buzzwords. Omdat iedereen ongeveer wel weet waarvoor ze staan, maar iedereen er ook weer z’n persoonlijke invulling aan geeft.

Net omdat ik sterk geloof dat meaningful marketing een blijver en geen buzzword is, heb ik dit boek geschreven. Zodat er toch al wat van op papier staat en marketeers het eens of oneens kunnen zijn met mijn definitie.

Ik zet meaningful marketing tegenover de vraag ‘koop mij’, die advertising de laatste jaren constant stelde. Meaningful marketing vertrekt van het onvoorwaardelijk bieden van een meerwaarde die verder gaat dan de waarde van het product of de dienst. Tal van psychologen tonen aan dat wanneer je een persoon iets geeft, hij graag iets wil teruggeven. Volgens mij is meaningful marketing dan ook de manier om de band tussen merken en consumenten aan te halen.

 

Content marketing is een techniek die volgens jou bij meaningful marketing kan gebruikt worden. Waarom?
Heel wat adverteerders beseffen dat er geen andere weg is, dat ze volop de kaart van content marketing moeten trekken. Alleen doen ze dat nog te vaak op een ‘advertising-manier’. Ze willen hun boodschap verspreiden en denken dat ze door een laagje storytelling aan content marketing doen.

In mijn boek geef ik concrete handvatten om met content marketing voor een meerwaarde bij je publiek te zorgen. Dat moet volgens mij immers het beginpunt zijn. Door te kiezen voor het bieden van inspiratie of hulp, of door een rol in de maatschappij te spelen, breng je je publiek iets bij.

Samen met live experiences is content marketing volgens mij dé techniek om meaningful marketing tot leven te brengen. Advertising, PR en andere technieken kunnen zeer waardevol zijn om het proces te versnellen.

 

Hoe pak je het concreet aan?
Meaningful marketing is in mijn ogen de strategische betonplaat waarop je je contentmarketinghuis kan bouwen. Denk goed na over welk meaningful domein bij je merk én bij de verwachtingen van je doelgroep past. Dat doe je door na te gaan waar je als merk meerwaarde kan bieden, wat deel uitmaakt van je DNA, maar ook door je de vraag te stellen wat jouw doelgroep van jou verwacht. Waar die twee elkaar raken, daar ligt je meaningful domein, jouw speelterrein. Eens je dat hebt bepaald, kan je alle nodige contentmarketingtechnieken uit de kast halen om het naar je publiek te brengen.

 

Wat verwacht je zelf van de evolutie van content marketing in België in 2019?
Door de achterstand die we in België tegenover heel wat andere Europese landen hebben (kijk maar even naar wat er in Nederland allemaal gebeurt), moeten we in 2019 meer dan ooit een inhaalbeweging inzetten. Het voordeel daarvan is dat we kunnen leren van onze buurlanden. Ik verwacht dan ook een sterke inzet op data en hoe die een goed plan nog beter kunnen maken, maar ook een verdere reflectie over hoe content marketing andere technieken kan beïnvloeden en hoe alles op elkaar kan inspelen. Ik kijk dan ook uit naar meer ‘contentgedreven’ advertising, meer initiatieven waarbij events en content elkaar bestuiven en meer budget om dat allemaal te realiseren.

 

Meer informatie over meaningful marketing?  Bezoek de site van Bart Lombaerts 

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.