Meer likes en shares voor jouw content

Friday, February 22, 2019

Online scoren, wie droomt er niet van. Maar hoe bedenk je content met het potentieel om druk geliket en geshared te worden? Te veel vrijheid kan verlammend werken. Met deze tips van The Fat Lady kom je al heel ver.

 

1. Life hacks

Kies iets saai of routineus uit waar veel mensen zich in herkennen. Geef er een verrassende twist aan of een praktische oplossing waar je publiek nooit aan zou denken. Introduceer jouw oplossing als een magisch nieuw antwoord zonder het te zwaarwichtig of belerend te presenteren. Toon wat je doelpubliek voelt en denkt aan de hand van een vreselijke ‘voor’ en een van zelfvertrouwen blakende ‘na’. Leg de nadruk op plezier eerder dan op gebruiksgemak. Zo positioneer je jezelf als een influencer in een bepaalde niche.

Vind je baby’s vasthouden ook zo awkward? How to DAD toont je alle opties.

 

 

2. Controverse is ok

Vraag jezelf af waarom iemand jouw content zou delen. Meestal doen ze dat als ze hun eigen mening ermee kunnen uitdrukken. Daag de status quo uit door een polariserende stelling te lanceren of een gangbare mythe te ontkrachten. Baseer je wel op data. Je stelt een overtuiging of theorie in vraag, verwacht je dus aan heftige reacties. Bekijk het positief: met al die shares en comments hou je de conversatie aan de gang en komt jouw post extra onder de aandacht.

Greenpeace stelde kinderen teleur die vissen wilden zien.

 

 

3. Frisse kijk

Bekijk een topic vanuit een andere hoek. Zorg voor een verrassend perspectief of herformuleer de vraag. Op die manier kan je droge data toch origineel brengen. Zo toont een infographic om malariavaccinaties te promoten dat het dodelijkste dier niet – zoals verwacht – de haai is, maar een mug

De infographic van Mosquito Week was zo verbijsterend dat zelfs Bill Gates ‘m deelde.

 

 

4. Kruip uit je comfortzone

 

Beperk je niet tot topics binnen jouw industrietak. Kijk breder, maar behoud wel een link met je kernaanbod. Verdiep je in niches en subculturen, trending topics waar je publiek om geeft. Geef er jouw visie op of link het aan jouw product. Nog leuker is het als je een gemeenschappelijke link kan vinden tussen twee onderwerpen die op het eerste zicht niets met elkaar te maken hebben. Wat je als designer kan leren van Star Wars, bijvoorbeeld.

Binging with Babish maakt allerlei gerechten die bekend zijn geworden door films.

 

Staar je echter niet blind op alle potentiële shares, maak in de eerste plaats goede content. Als die werkt, wordt die automatisch wel gedeeld.

 

Wil je meer weten over hoe je video’s op Facebook aanslaan? 

 

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.