Mobiel internet in België

Sunday, March 13, 2016

Digital agency Wijs publiceert sinds 2011 jaarlijks een analyse van de Google Analytics bij haar klanten. Die analyse biedt niet alleen een boeiend inzicht in surfgedrag en mobiel shoppen, je kan er als bedrijf ook waardevolle lessen uit leren.

 

In de analyse die Bart De Waele voor Frankwatching schreef, zet hij een belangrijkste trends op een rijtje:

 

TREND 1
Toenemend gebruik

 

Mobiel internet groeit, en het groeit steeds sneller, blijkt uit de cijfers:

 

  • 2011: 1,3%
  • 2012: 13%
  • 2013: 20%
  • 2014: 25%
  • 2015: 36,38%

 

Mobiel internet komt zo steeds dichter bij de ‘tipping point’, het punt waarop we meer mobiel zullen surfen dan via de desktop. Wijs schat in dat dat moment ergens rond mei 2017 zal vallen.

 

 

TREND2
Mobiel shoppen

 

De laatste maanden namen de mobiele transacties tot 20% toe. Het lijkt er dus op dat de Belgische consument klaar is om mobiel te shoppen. Toch is er een belangrijke nuance waar je rekening mee moet houden: mobiel speelt een heel andere rol in de customer journey. Waar mobiel vooral gesurft wordt om inspiratie op te doen, gebeuren de meeste aankopen uiteindelijk nog steeds via de desktop.

 

 

TREND 3
Steeds meer devices

 

De iPad is met 45,79% nog steeds erg populair, maar ondertussen zijn er 1.541 devices van 459 verschillende merken op de markt. En ook het aantal smartphones blijft steeds stijgen.

 

Dat brengt zijn eigen uitdagingen mee voor je website. Het volstaat immers niet meer om je site ‘mobile-ready’ te maken, je moet ook zorgen dat hij optimaal werkt op al deze verschillende devices. Doe je dat niet en de consument komt op een haperende site terecht, dan ben je die natuurlijk meteen ook weer kwijt …

 

 

Meer weten?

 

 

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.