Nu al onthuld: de trends in content marketing voor 2019

Wednesday, December 19, 2018

Meer kwaliteit? Meer budget? Meer video? Of vooral meer data? Nog voor het jaar is begonnen brengen we u de 8 trends in content marketing voor 2019.

 

1 Meer budget

 

Iets waar ongetwijfeld iedereen blij mee zal zijn: in 2019 zal het budget dat aan content marketing wordt besteed toenemen. Dat antwoorden althans de B2B-marketeers die zijn bevraagd in de jaarlijkse studie van het Content Marketing Institute. Een vijfde onder hen verwacht zelfs een stijging met 10% of meer.

 

2 Niet content, wel the quality of the content is king

 

Content is king, luidt een bekend statement. Daar klopt anno 2019 niets meer van. Het moet gaan om kwalitatieve content. Of het nu diepgravende journalistieke stukken dan wel aanstekelijke virale video’s zijn. Kwaliteit – hoe je het ook exact definieert – scheidt voor de consument het kaf van het koren.

 

3 Van campagnes naar lange termijn

 

Content marketing is een marathon en geen sprint. Maar toch is het niet slecht met een sprintje even warm te lopen. Adverteerders leerden de afgelopen jaren via punctuele campagnes de kracht van content marketing kennen. Het was een goede aanleiding om in 2019 voor langlopende projecten te opteren.

 

4 Multimediaal is het nieuwe normaal

 

Monomediale content marketing werd steeds meer de uitzondering. 2019 wordt het jaar waarin de band tussen online en offline wordt aangehaald. Ze zijn immers uiterst complementair: online om snel vindbaar te zijn, offline om een meer diepgaande indruk na te laten.

 

5 Personalisatie niet langer een manier om het verschil te maken

 

Personalisatie was gedurende een aantal jaren dé manier om eruit te springen op contentvlak. Steeds meer wordt het echter een basismanier om aan content marketing te doen. Net omdat het zo effectief is. 78% van de consumenten (in de States) geeft aan dat gepersonaliseerde content een bepalende factor is in hun aankoopbeslissing. 

 

6 Influencers als ad hoc content team

 

Influencers worden ingezet als extra kanaal om de boodschap van een merk te verspreiden. Maar het kan ook omgekeerd. De influencer kan ook content creëren op de kanalen van het merk zelf. Het zorgt voor extra visibiliteit en geloofwaardigheid.

 

7 Chatbots en artificial intelligence

 

In 2019 zal 40% van de multinationals chatbots en andere intelligente assistenten inzetten. Ze zullen consumenten toelaten sneller het antwoord op hun vragen te vinden.

 

8 Long form content en content clusters

 

Snackable content is onzin, zei Andrew Davis eerder. Long form content richt zich natuurlijk vooral tot je grootste fans en volgers, maar biedt een enorme kans om meerwaarde voor hen te zijn. Bovendien helpt het je in de zoekresultaten van Google. De zoekrobot apprecieert ook content clusters, een serie van long form contentstukken over eenzelfde topic. Zo, aan jou om erop in te spelen…

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.