Obstakels uit de weg ruimen

Tuesday, February 18, 2020

Content marketing is een complex geheel met vele hindernissen. Zo hoort Custo-voorzitter Pieter Vereertbrugghen (Cypres) vaak. Die obstakels vallen vaak terug te brengen tot vier pijlers die merken en bedrijven best op orde hebben om een succesvolle strategie uit te bouwen. Samen te vatten tot: op lange termijn een publiek bouwen met behulp van content, data en heel je bedrijf.

 

1. Content is informatie die past binnen de context van een publiek. Zo wordt het meteen een dienst aan je publiek, de eerste pijler om succesvol te zijn. De kracht van content marketing is dat je een relatie kan opbouwen met je publiek door te luisteren, te helpen, te leren, te entertainen, … Door je publiek centraal te stellen bouw je op langere termijn een vertrouwensrelatie uit met een ‘free audience’. Of omgekeerd: als je niet weet hoe de inhoud je publiek helpt, stuur dan geen newsletter uit, maak geen magazines, schrijf geen blogartikels, … Je bouwt er dan toch geen publiek mee op…

 

2. Daarnaast is het belangrijk te beseffen dat content marketing een langetermijninspanning is. Het is non-stop, always-on. Plan, meet, pas aan, … met de langere termijn in het achterhoofd. Dat neemt natuurlijk niet weg dat je nog steeds acties op korte termijn met een focus op drivers, voordelen, emotionele behoeften, ... nodig hebt. Leer dus met twee verschillende snelheden rijden.

 

3. Verder is het belangrijk data de juiste plaats in je marketingstrategie te geven. Begin met het definiëren van je algemene doelen en objectieven. Vertaal ze vervolgens in KPI's voor elk moment in de customer journey. En zet dan alle marketinginspanningen van de verschillende silo’s in één groot dashboard: advertising, e-mail, web, social, paid, earned, owned, … Zorg dat alle data betrouwbaar en bruikbaar zijn en dat iedere betrokkene dezelfde taal spreekt, dezelfde definities hanteert. Dan pas heeft het zin om na te gaan of de KPI's zijn bereikt, welk deel van je strategie heeft gewerkt, op welk kanaal je de meeste conversies hebt bereikt en waar aanpassingen moeten worden aangebracht.

 

4. Tot slot is communiceren niet langer het monopolie van de afdeling Marketing & Communicatie. Elke medewerker binnen je organisatie is potentieel een ‘publisher’ over jouw merk, jouw producten, jouw diensten – net als iedereen buiten het bedrijf overigens. Bouw een intern framework om de content supply chain te beheren: wijs rollen en verantwoordelijkheden toe en definieer en documenteer werkprocessen. Doe dit in het kader van goed corporate en information-governance. Anders gezegd: help je medewerkers om ‘juist’ te communiceren.

 

Wie voldoende aandacht besteedt aan deze vier pijlers, staat heel dicht bij succes. En rijdt een parcours met heel wat minder hindernissen. En is dat niet wat we allemaal willen?

 

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.