Papieren customer magazine boeit lezer 28 minuten

Monday, December 8, 2014

Zelfs in deze online tijden blijven goed gemaakte papieren customermagazines  lezers boeien. Recent onderzoek brengt sterke lees- en waarderingscijfers aan de oppervlakte. Een papieren customermagazine boeit de lezer maar liefst 28 minuten.

De nieuwe resultaten komen uit een benchmark van niet minder dan 33 magazines en 34.648 lezers tussen 2008 en januari 2014. De benchmark werd uitgevoerd door Insites in opdracht van Custo, de vakvereniging van content-marketingbureaus.

Opvallendste cijfers

Wat zijn de belangrijkste conclusies van deze zogenaamde Custometer?
Het papieren magazine scoort goed bij zijn publiek. Dat tonen deze cijfers aan:

  • Een magazine houdt de aandacht van zijn lezer gemiddeld 28 minuten vast.

  • 34% leest langer dan een half uur.

  • 45% van de lezers geeft het medium door.

  • 24% bewaart het.

  • 89% doorbladert minstens de helft.

  • 55% geeft aan alle pagina's gelezen of bekeken te hebben.

  • Lezers waarderen een customermagazine met 7,7 op 10. 

Deze cijfers bevestigen de resultaten van de Custometer benchmark in 2011. De lees- en tevredenheidsscores liggen zelfs licht hoger ."Tegelijk bevestigt deze Custometer de onderzoeken in de ons omringende landen", zegt Riemer Vanden Berghe, voorzitter van de Belgische vakfederatie voor content marketing Custo. "Ook in Nederland en het Verenigd Koninkrijk wordt een leestijd gemeten van meer dan 20 minuten voor een magazine."

Magazine zet aan tot kopen

56% sprak over het merk en het magazine, en wat die er in gelezen had. Hiermee vervult het magazine niet alleen een cruciale rol om merkbekendheid en imago te ondersteunen, maar is een blad een echte conversation starter. Tegelijkertijd wordt er vandaag meer gevraagd van bedrijfscommunicatie. Deze moet ook leiden tot een verhoging van de omzet. Ook op dit vlak draagt een customer magazine zijn steentje bij.

  • 66% krijgt meer zin om te kopen bij het bedrijf of merk dat het magazine uitgeeft.

  • 85% vertrouwt de info in het medium.

Meer interactiviteit mag

Een magazine vergroot ook de betrokkenheid. Vandaag zegt 65% dat het magazine hen meer betrokken maakt bij een merk. 80% vindt dat een magazine getuigt van een open communicatie, en 75% voelt het bedrijf achter het magazine aan als te vertrouwen.

Daarnaast is het interessant dat de Custometer aangeeft wat de lezer verwacht dat beter kan. Algemeen verwacht die meer op het vlak van 'delen van opinies', 'nieuwe dingen proberen' en 'het bezoeken van de website'. Lezers zijn interactiviteit gewoon en verwachten dat in alle media.

Hoe scoort jouw magazine?

De Custometer is uitgegroeid tot een sterk meetinstrument voor klantenmagazines en personeelsbladen, zowel op papier als digitaal. Elke uitgever en elk bedrijf met een online of offline magazine kan een Custometer laten uitvoeren.

Dit onderzoek zorg voor een beter inzicht in de effectiviteit en waardering van uw magazine. Het leert u de wensen van uw lezers beter kennen en toont met cijfers hoe uw blad uw klanten aanzet tot (meer) kopen bij u.

Het marktonderzoeksbureau Insites Consulting staat als onafhankelijke partner in voor de uitvoering van en rapportering over de onderzoeken.

Meer info

Meer informatie over de Custometer vind je hier: 

 

PDF iconCustometerGettingAcquainted.pdf

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.