Scoren met beeld?

Saturday, August 27, 2016

Beelden gebruiken om je verhaal te vertellen en zo meer aandacht én klanten krijgen? Het werkt! Maar zomaar in het wilde weg een beeld kiezen en gebruiken werkt niet. Ook bij ‘visual storytelling’ zijn er een paar belangrijke principes die je niet uit het oog mag verliezen als je wil scoren met beeld.

 

Bekende beeldenbank Getty Images en content marketing software-leverancier Newscred sloegen de handen in mekaar en onderzochten welke beelden werken en waarom. Ze vonden vier belangrijke principes of trends die je moet volgen om je visuals daadwerkelijk te laten werken, telkens geïllustreerd door een merk dat dat perfect uitvoert.

 

Waarom visuals gebruiken?

 

Niet geïnteresseerd in deze trends? Visuals zijn nochtans crucial om je bereik te versterken en je conversie te verhogen. Dat blijkt uit verschillende onderzoeken, zoals:

 

 

 

 

 

 

Principe 1: authenticity

 

“The aesthetics of UGC – authenticity, openness, the everyday – tap into strong and important ideas … through the realness of slice-of-life images, brands show that they understand you, your life and concerns.TWEET

Micha Schwing, Getty Images Director of Content Strategy

 

 

Niet verwonderlijk dat in deze selfiestijden mensen graag authentieke beelden willen zien die hen meteen aanspreken. Voorbij is de tijd waar foto’s nauwkeurig in scène worden gezet, modellen poseerden en er kwistig met de airbrush werd geretoucheerd.

 

Mensen willen iets dat onvoorspelbaar is en tegelijk toch ook vertrouwd. Echte, onverbloemde momenten recht uit het reële leven – dat zijn de beelden die hen aanspreken. Ze roepen emotie en zelfs passie op, vooral omdat mensen iets van zichzelf (kunnen) herkennen in die beelden. Jose de Cabo, oprichter van het visuele content platform Olapic, vertelde aan de Wall Street Journal dat je twee keer zo veel kans maakt op een sales bij mensen die klikken op een foto met ‘real life people’.

 

In casu: Dove

 

Dove pionierde in 2006 al met de Evolution-video door ‘echte’ vrouwen in hun campagnes te gebruiken. Ook hun meest recente werk bewijst dat schoonheid van binnen komt, of zoals ze het zelf zeggen: “Beauty is a state of mind”. Zo veranderen ze hoe vrouwen schoonheid en zichzelf zien. Dove doet zo heel wat meer dan enkel zeep verkopen …

 

 

Principe 2: sensory

 

“We’re fatigued by what digital life has become. Our culture has become driven by information overload, but our senses still yearn to be stimulated. What happens to meaning in an age of digital excess?TWEET

Patty Grossman, Getty Images Director of Visual Trends

 

 

Hier gaat het om beelden die we willen aanraken of zelfs aan ruiken, zoals dit prachtige beeld.

 

 

Alhoewel we allemaal te lijden hebben onder information overload, willen onze zintuigen nog steeds gestimuleerd worden. Wanneer onze zintuigen aangesproken worden, worden we gefascineerd en geïnspireerd en willen we dat ook met anderen delen. Hoe meer zintuigen worden aangesproken, hoe meer aandacht en dus ook hoe meer kans dat iemand het verhaal onthoudt.

 

In casu: Squarespace

 

Deze video spreekt alle zintuigen aan om zo mensen te overtuigen Squarespace als webplatform te gebruiken. En geloof ons: je begint gegarandeerd te watertanden!

 

 

 

Principe 3: archetype

 

Archetypes maken deel uit van ons dna en zijn daarom ook beresterk. Carl Jung defineerde ze als eerste en dat terugbrengen van karaktertrekken tot één bepaald archetype zorgt voor onmiddelijke herkenning en verbinding. De archetypes ten volle begrijpen en benutten brengt je als merk meer engagement en reactie. Immers, de herkenbaarheid zorgt voor een emotionele reactie en uiteindelijk voor een verandering in gedrag.

 

 

Principe 4: relevancy

 

“It’s necessary to take risks, even if they may alienate some of your audience. It’s always good business practice to be progressive and assume that people are going to catch up.TWEET

Patty Grossman, Getty Images Director of Visual Trends

 

 

Misschien de moeilijkste om te duiden, maar het gaat erom dat je beelden gebruikt die relevant zijn voor de cultuur of regio die je wil bereiken, zonder daarom meteen in clichés te vervallen. Het gaat om belden die jouw doelgroep aanspreken omdat ze een ‘echt’ moment uit het leven capteren en dus gelinkt kunnen worden aan hoe die doelgroep vandaag de dag in het leven staan. Belangrijk is ook dat beelden die aanspreken evolueren doorheen de tijd en dat je ook rekening moet houden met visuele trends.

 

 

In casu: Honey Maid

 

Knap hoe dit merk in een video van amper 30 seconden het concept van familie vertaalt naar deze tijd. Door vastgeroeste clichés rond het thema ‘gezin’ overboord te gooien, bereiken ze echt culturele relevantie.

 

 

MEER WETEN?

De volledige whitepaper ‘The power of visual storytelling’ kan je hier downloaden. 

 

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.