Start to … content marketing

Tuesday, August 30, 2016

Plannen om dit najaar van start te gaan met content marketing? Of nieuwsgierig waarom je er überhaupt voor zou moeten kiezen? Met onze nieuwe reeks, ‘Start to’ brengen we je de komende maanden volledig up-to-speed en maken we van jou een echte content marketing afficionado.

 

Wat content marketing is en wat het precies voor jou en je bedrijf kan doen, is niet altijd eenvoudig te vatten. Laat staan het te verdedigen naar je directie, klanten of collega’s … Daarom starten we dit dossier door eerst en vooral het verschil uit te leggen tussen de ‘klassieke’ product marketing en content marketing.

 

Deze video (> 12 min.) is alvast een goede introductie, maar lees zeker nog even verder zodra je hem bekeken hebt!

 

 

Het grote verschil tussen product en content marketing, is dat je bij de laatste eigenlijk geen concrete informatie geeft over je producten of diensten. Wat je wel doet, is je (potentiële) klanten op een zodanige manier informeren dat ze vanzelf op jouw producten en diensten uitkomen. Dat klinkt misschien een beetje machiavellistisch en toch werkt het. 

 

Om dat aan te tonen, zetten we even de belangrijkste redenen op een rij waarom je publiek informeren beter werkt dan een ‘product pitch’ als je je product wil verkopen en dus je omzet verhogen.

 

Met content marketing bereik je potentiële klanten

 

Je product pitchen werkt perfect als je publiek eigenlijk al weet wat het wil. Maar wat met die mensen die eigenlijk nog niet precies hun probleem kunnen formuleren, laat staan op zoek gaan naar een oplossing ervoor? Zoals autobouwer Henry Ford ooit al stelde:

 

“   If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.

 

 

Aan jou dus om content te brengen die problemen duidt en tegelijk een oplossing kan bieden. Doe je dat niet, dan is de kans groot dat je potentiële klant al affiniteit heeft opgebouwd met een ander merk dat beter aan zijn besognes tegemoet kwam.

 

Met content marketing komen klanten terug voor meer

 

Met relevante en goede content zorg je er bovendien voor dat mensen steeds naar jou terug komen om antwoorden op hun vragen te vinden. De ideale gelegenheid om hen meteen ook verder te leiden naar nieuwe producten en diensten.

 

In Content Inc. geeft content marketinggoeroe Joe Pulizzi een goed voorbeeld hoe dit in zijn werk gaat. Zo startte Darren Ross enkele jaren geleden met een blog met reviews over verschillende fotocamera’s. Die had succes, maar al snel bleek dat de meeste mensen slechts één keer de blog bezochten. Logisch, want waarom zou je nog op zoek gaan naar reviews als je net een spiksplinternieuwe camera hebt gekocht? Darren besloot daarom het over een andere boeg te gooien door de blog te vullen met tips die eigenaars van digitale camera’s helpen om het meeste uit hun camera te halen. Nu heeft hij veel meer bezoekers die ook steeds terugkomen.

 

Met content marketing empower je je klanten

 

Mensen zoeken bevestiging in hun aanbevelingen en keuzes aan anderen. Zeker in een professionele omgeving, waar een foute keuze catastrofale gevolgen kan hebben voor je verdere carrière. Hen die info geven die hun keuze ondersteunt, geeft hen niet alleen meer power, hun vertrouwen in jou (en dus je producten en diensten) wordt beresterk.

 

Met content marketing mik je op de lange termijn

 

De ROI van content marketing aantonen, blijft vaak een heikel punt (als je wil weten hoe je eraan begint, lees dan zeker De ROI van content marketing). Dat heeft alles te maken met het feit dat content marketing een langetermijnstrategie is en geen one-off. Het gaat dus niet om een campagne maar om een weldoordachte keuze die uiteindelijk op lange termijn zijn vruchten afwerpt.

 

In deel 3 van deze Start To zullen we die ROI voor jou duiden, maar we geven je graag al het zgn. ‘compound effect’ mee. Dat betekent dat content die al een hele tijd geleden werd gecreëerd ook nu nog opbrengt, zoals ook onderstaande grafiek van het Content Marketing Institute aantoont. Een effect dat je nooit bereikt met klassieke product advertising … Als je nu al meer wil weten over dat effect, dan raden we je zeker deze post van Hubspot aan.

 

 

Verder lezen?

 

Hopelijk heb je wat gehad aan dit eerste deel in onze Start To! In deel 2 vertellen we je hoe je je directie kan overtuigen, in deel 3 maken we de business case voor content marketing op en in deel 4 leren we je de perfecte combinatie van paid, earned en owned media. Hou dus zeker je mailbox en onze Twitter in de gaten om het vervolg te lezen!

 

Kan je niet wachten op het volgende deel in ons dossier? Ontdek dan zeker onze lijst met 8 inspirerende boeken over content marketing.

 

 

Heb je ondertussen nog andere vragen of opmerkingen? Laat het ons weten via de comments hieronder. Of klop aan bij één van de Custo agencies – ze helpen jou met veel plezier verder.

 

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.