Start to content marketing #4

Sunday, October 1, 2017

Content marketing is in essentie niets meer of minder dan jouw publiek te geven wat het echt wil en nodig heeft. Maar om succesvol te zijn in content marketing, komt er meer bij kijken: je moet immers jouw publiek ook nog tot bij je relevante content krijgen.

 

We schreven het eerder al: content is King, maar distributie is de Queen. Die distributie gaat om de manier waarop je mensen naar je content kan lokken en wordt traditioneel opgedeeld in paid, owned en earned media die door verschillende departementen/silo’s in het bedrijf worden beheerd. En net daar wringt het schoentje … Als je optimaal gebruik wil maken van de kanalen, kies je er best voor ze perfect op mekaar af te stemmen – lees: gecentraliseerd beheren. We duiden even de drie kanalen voor jou en laten zien dat de combinatie van de drie de winnende aanpak is.

 

De basics

 

Ben je nog niet vertrouwd met de concepten paid, owned en earned? Dan moet je zeker dit schema van Newscred even aandachtig bekijken. Je ‘owned media’ zijn die kanalen die je volledig zelf beheert, zoals je website of blog. Bij ‘paid media’ betaal je één of meer andere partijen om het kanaal te gebruiken, bvb. een advertentie in een magazine of paid search. ‘Earned media’ zijn de moeilijkste omdat je je (potentiële) klant zover moet krijgen dat hij/zij jouw content voor jou verdeelt.

 

 

 

 

Wat doet owned voor jou?

 

Het belangrijkste van owned media is dat je volledig zelf de controle hebt over de content die erop wordt gezet. Je kan er ook een trouw publiek mee opbouwen. Mensen die uit zichzelf naar je website of blog komen omdat ze weten dat er regelmatig frisse, interessante content te vinden is. Nog beter: met voldoende nieuwe én relevante content scoor je ook een heel stuk beter qua plekje in de zoekresultaten (lees daarover zeker ook ‘Waarom content belangrijk is voor je SEO’). Maar los van die trouwe klanten, moet je ook proberen anderen tot op je blog of website te krijgen.

 

Wat doet paid voor jou?

 

En dat is precies wat paid doet. Door bvb. te betalen voor ads op Google of Facebook, krijg je mensen makkelijker tot bij jouw content. Het grote nadeel is dat dit soms een dure optie kan worden, dus moet je voortdurend je resultaten in de gaten houden en bijsturen waar nodig.

 

Wat doet earned voor jou?

 

Earned is eigenlijk de heilige graal voor elke brand. Mensen vinden jouw content zo relevant en/of leuk, dat zij hem gaan sharen met anderen. En dat is belangrijk, zoals onderzoek van Tapfluence & Intuitive aanduidt:

 

“   92 % of consumers look to referrals from people they knowTWEET (click to tweet)

 

 

Het perfecte trio

 

Die heilige graal in earned vind je door tegelijk ook je owned en paid media optimaal in te zetten en op mekaar te laten inspelen. Goede content zorgt voor waarde, waarbij paid en owned samen spelen om je content tot bij de mensen te krijgen.

 

Dit schema van Newscred toont dat je in het hart van het venn-diagram moet zitten om de beste resultaten te halen.

 

 

 

 

Nog niet overtuigd? Dan geven we je nog even deze uitsmijter van One Touch Point mee:

 

“   72% of consumers prefer an integrated approach to marketing rather interacting with your media channels operating as distinct silosTWEET (click to tweet)

 

 

 

 

 

 

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.