Suzuki zet relatie met klant centraal

Friday, October 27, 2017

Suzuki Belux wenste begin 2015 zijn magazine Happy Life om te tunen tot een tool waarbij de relatie met de klant centraal stond. Tot dan was het magazine eerder een productcataloog. Dat kwam het merkimago niet ten goede, noch de klantenrelatie.

 

De uitdaging

Doelstellingen:

  1. Een positief merkimago creëren
  2. De identificatie van de klant met het merk vergemakkelijken
  3. De klantenrelatie leven inblazen
  4. Zorgen voor een aangename lectuur opdat de lezer ontvankelijker wordt voor de inhoud van de artikels die gaan over het merk en zijn producten en diensten, met name de after sales
  5. De juiste toon vinden voor het gevarieerd lezerspubliek

 

Lezers

Twee grote lezersgroepen:

- jonge autobestuurders,

- senioren.

Deze twee uiteenlopende lezersgroepen zorgde voor een extra uitdaging.

 

De oplossing

Het nieuwe magazine Happy Life heeft ‘geluk’ als rode draad. De ‘happy storytelling’ laat een originele tone of voice toe: de lezer wordt emotioneel betrokken en Suzuki komt als merk positief over.

 

Inhoud – twee delen:

- My car: de Suzuki-klant en zijn wagen (commerciële elementen)

- My life: de Suzuki-klant en zijn alledaagse leven (lifestyle)

 

Structuur: lange artikelen en korte rubrieken + korte zaken uitgelicht, citaten en kaderstukken.

 

Vorm: formaat 195 x 275 mm (iets kleiner dan een tradionele A4), compact en makkelijk mee te nemen.

 

Dynamische foto’s en illustraties.

 

Het resultaat

Vorige zomer werd Happy Life getest via de Custometer.

Het nieuwe concept beantwoordde volkomen aan de vooropgestelde doelstellingen:

- 83% vindt dat Suzuki als merk te vertrouwen is en dat Suzuki een vernieuwend bedrijf is.

- 52% zou het merk aanbevelen.

- 3 personen op 5 lezen het magazine volledig / 92% leest meer dan de helft / 44% bewaart het magazine

- Wat de activatie betreft: bijna de helft van de lezers had na lectuur een positief gesprek over het merk (meer dan gemiddelde benchmark)

 

Extra 

Suzuki is een Japanse autofabrikant, actief in 120 landen verspreid over de hele wereld. Stelt zo’n 45.000 mensen te werk. Per jaar verkoopt Suzuki 2 miljoen auto’s. De uitgever van het magazine Happy Life is Suzuki Belux. Ongeveer 70.000 Belgische klanten krijgen het blad + de verkooppunten. 40 p. + verschijnt 2x per jaar.

- Vanaf het eerste nieuwe nummer kwamen er reacties van lezers binnen op de redactie (iets wat voordien niet gebeurde).

 

- De verdelers van het merk (tenslotte de belangrijkste merkambassadeurs) hebben de stijlbreuk van het nieuwe magazine enthousiast onthaald. De fierheid van de medewerkers is een eerste belangrijke stap met het oog op een nieuwe klantenrelatie. De verdelers laten regelmatig weten dat de klanten hen vragen stellen naar aanleiding van het magazine.

 

MEER INFO

 

 

 

 

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.