Tom Bogaert over de fusie van Onlyhumans en Today

Thursday, September 12, 2019

Contentmarketingbureaus opereren in een snel veranderend landschap. En dat wil de bestaande structuren wel eens doen veranderen. Zo fuseerde Onlyhumans deze zomer met branding bureau Today. Tekst en uitleg door Tom Bogaert, CEO van Onlyhumans.

Waarom deze samenwerking?

Vanuit onze visie om bedrijven meer menselijk te maken stelden we meer en meer vast dat communicatieprojecten sneller meer waarde kunnen genereren als er een deftige branding is neergezet. Te vaak merkten we dat deze basis niet degelijk genoeg is, of niet mee geëvolueerd was met de tijd. Steeds meer werden we gevraagd om de persoonlijkheid van een merk onder de loep te nemen.

Vaak zie je nog dat het fout loopt tussen een branding agency en een communicatiebureau. Het merk is gedefinieerd, maar wordt niet vertaald, zowel intern als extern, zoals door de branding specialisten gedefinieerd werd. Het is dan ook de logica zelve dat branding en communicatie goed en regelmatig op elkaar worden afgestemd. Branding zou een continue evoluerende houvast voor communicatie moeten zijn. We zien echter vaak dat het bij een te eenvoudige éénmalige oefening blijft.

We hebben met verschillende branding bureaus gesproken. Toch stak er één bedrijf erg sterk bovenuit inzake erkenning van het talent, en dat was Today. Altijd als we marketing managers over branding spraken, kwamen de namen Tom Andries en Mathias Delmote naar voren. De samenwerking is er pas gekomen nadat we elkaar wederzijds wisten te appreciëren op verschillende vlakken: werkethiek, maar vooral op vlak van cultuur, toch de basis van samenwerken.

Gaan jullie elk onder jullie eigen naam verder?

Absoluut, Onlyhumans is een merk aan het worden dat steeds meer op herkenning kan rekenen. We hebben evenwel afgesproken dat we op termijn slechts met één merk verdergaan. Wanneer en hoe we dit allemaal integreren bekijken we de komende tijd verder.

Wat willen jullie met de fusie bereiken?

Nog meer impact voor onze klanten. Maar ook meer gemak voor onze klanten. Het bouwen aan een merk, wat we ook al jarenlang met content deden (maar dan zonder het merk zelf in vraag te stellen), start bij het merk zelf. Te weinig bedrijven weten zichzelf te differentiëren.

De waarde van branding en rebranding wordt in België schromelijk onderschat. Het kan fierheid, duidelijkheid, herkenning en zoveel meer brengen, waardoor bedrijven hun doelstellingen sneller kunnen bereiken. Het integreren van de verschillende marketing- en communicatiedisciplines is een van de hoofdbekommernissen van marketing managers. Ze zijn bereid te gaan voor de voordelen van deze integratie indien er voor elk van de disciplines experts rond de tafel kunnen zitten. Met Onlyhumans kunnen we hierbij helpen met de top van de Belgische branding.

Hoe gaat het verder met Onlyhumans? Hoe maken jullie het verschil?

Dat is relatief simpel: met mensen. Met slimme, ambitieuze kwaliteitsvolle mensen in een cultuur waar ze elkaar weten te waarderen, maar waar ze ook durven zeggen waar het beter kan. 

Waarop ben je het meest fier?

Dat Onlyhumans, nu ook met Today, een organisatie is die verschillende persoonlijkheden, karakters en expertises (creatieven, projectmanagers, strategen, account managers, developers) weet te verenigen en zo steeds meer in staat is om met veeleisende en ambitieuze klanten om te gaan. Persoonlijkheden die samen de cultuur creëren waarin ze deze kwaliteit kunnen aanhouden en tegelijkertijd zich nog weten aan te passen aan veranderende noden van de klant. Kortom, dat Onlyhumans meer dan ooit een team effort is dat sneller, slimmer en meer impact voor onze klanten kan garanderen.

Hoe zie je - o.a. in het licht van de fusie - content marketing evolueren?

Wij evolueren samen met onze klanten naar content op verschillende niveaus. Content staat dus nog steeds centraal, maar de story met de meeste impact, nl. de brandstory, daar kunnen we nu ook hoge kwaliteit garanderen.

De integratie van branding, marketing en communicatie wordt evenwel belangrijker. Interne branding en communicatie wordt nog te vaak over het hoofd gezien. Als iedereen de mond vol heeft over 'human capital' en vele sectoren het moeilijk hebben met het aantrekken en behouden van mensen wordt de nood aan interne communicatie heel groot.

Herlees het persbericht over de fusie

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.