Twee contentmarketingbazen in gesprek

Tuesday, February 18, 2020

In het eerste nummer van Voka Tribune van het jaar – een realisatie van Custo-lid f-twee – had f-twee CEO Frank Goetmaeckers een interview met Gilles Van Lembergen, CEO van ook al Custo-lid HeadOffice. Wij lazen mee. “Don’t build on rented land…”

 

Gaat het in marketing opnieuw meer richting Do It Yourself?

“De marketingdepartementen van bedrijven zijn in tien jaar gekrompen tot een derde, voor tien keer zoveel kanalen. Ze vielen noodgedwongen terug op outsourcing. Niet alleen de architectuur van hun digitale kanalen werd uitbesteed, maar ook de content: de berichten op social media, de teksten op de website, … Dat kwam ons goed uit. Ze kwamen naar ons. Content marketing was een groeimarkt. Nu zien we de trend omslaan. De bedrijven trekken meer en meer naar zich toe, nemen hun eigen social media experts in dienst en verzorgen steeds meer zelf hun berichten.”

Is dat gevaarlijk voor je bedrijf?

“Geenszins, het vraagt gewoon een aanpassing. We groeien nu sterk in de strategie. Vroeger had je één grote strategische meeting per jaar. Momenteel evolueert de digitale sector zo snel dat je de strategie voortdurend moet aanpassen. Hoe consumenten met de sociale kanalen omgaan, welke taal ze gebruiken, op welke prikkels ze reageren, dat evolueert bijna dagelijks. Daar is onze expertise en dus meerwaarde zeer groot.”

Wordt gezien worden moeilijker?

“Ja, ik zie een groeiende ongerustheid bij B2C-bedrijven. Het digitale traject is voor hen levensnoodzakelijk. Maar de consument raakt steeds meer immuun voor de triggers die uitgestuurd worden. Zelfs oproepen van een bloedbank om bloed te komen geven, krijgen minder respons.”

Wat wordt de oplossing?

Don’t build on rented land. Als je afhankelijk wordt van Facebook, Instagram, … heb je niets zelf in handen. Dan is het best mogelijk dat je op een dag niet meer te vinden bent. Zorg ervoor dat je eigenaar bent van je eigen strategie. Met de outdoorketen A.S.Adventure bijvoorbeeld hebben wij een databank uitgebouwd met 1,3 miljoen Belgische gezinnen. Daar is 13 jaar werk ingekropen, maar nu hebben we die database in eigen hand.”

Social media blijven groeien?

“Ja, en persoonlijk maak ik me zorgen over het wereldbeeld dat we daarmee vormen. Vroeger had je kranten en het tv-journaal. Daartussen was er niet veel nieuws. Nu zijn we always on, 24 uur per dag, altijd met slecht nieuws én met fake nieuws, dat niet meer te onderscheiden valt van de realiteit. Welke impact heeft dat op mensen, het idee dat alles altijd verkeerd gaat? Welk effect heeft dat op mijn kinderen die nu tieners zijn? Dat vind ik zorgelijk.”

Het volledige artikel nalezen?

 

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.