Twee grote uitdagingen die native advertising de kop kunnen kosten

Wednesday, March 27, 2019

Native advertising kan door de consument als interessante content worden gezien. Maar dan moet het wel goed zijn! En laat dat nou vaak niet het geval zijn. Wil native advertising een glorieuze toekomst tegemoet gaan, dan zullen adverteerders en nieuwsmedia 2 grote uitdagingen moeten tackelen, zo zegt Simone Krouwer, die er haar doctoraat over schrijft.

Native advertising is interessant voor content marketeers. Het is namelijk een effectieve manier om de aandacht van een groot publiek te vangen. Toch is de toekomst van native advertising uiterst onzeker. Onderzoeken en praktijkrapporten wijzen op problemen die, als ze niet worden opgelost, native advertising zelfs wel eens de kop zouden kunnen kosten! We kunnen ze samenvatten in twee uitdagingen.

1.     Er zijn nog altijd (te) veel adverteerders en nieuwsmedia die niet in het belang van de lezers denken

Ondanks dat er steeds meer goede voorbeelden van native advertenties / branded content zijn, zie ik ook nog regelmatig advertenties die (1) niet duidelijk gelabeld zijn en (2) inhoudelijk te weinig bieden aan de lezer.

Wil je als adverteerder dat lezers positief reageren op het feit dat je tussen hun journalistieke content verhalen aanbiedt, dan is het heel belangrijk dat je minstens evenveel waarde aan de lezer biedt.

Tegelijkertijd blijft een advertentie een advertentie: om het vertrouwen van lezers te bewaren, is het heel belangrijk dat nieuwsmedia en adverteerders duidelijk communiceren welke inhoud van journalisten afkomstig is en welke inhoud van adverteerders afkomstig is.

Een goede native advertisement is duidelijk gelabeld en tegelijkertijd zó interessant en relevant, dat lezers er bewust op klikken, ook al weten ze dat de inhoud niet van een journalist afkomstig is.

2.     De meetbaarheid van het succes van native advertising kan stukken beter

Er bestaat geen standaard succesformule voor native advertising. Ieder nieuwsplatform, ieder lezerspubliek en iedere adverteerder is uniek. Het maken van goede native advertenties kost dan ook tijd en dus geld. Inmiddels zijn er professionele content studio’s die prachtige producties kunnen maken. Maar wat levert zo’n native advertisement nu uiteindelijk op? Dat is nog lang niet altijd even duidelijk.

Het is dus belangrijk om vooraf doelstellingen en metrics vast te leggen. Die doelstellingen gaan verder dan het aantal clicks op een native ad. Immers, wat heb je aan clicks als het publiek de native ad snel weer wegklikt, of als het publiek de content niet interessant vindt?

Ik heb op basis van onderzoek en analyses van campagnes over de hele wereld, een aantal doelstellingen en metrics vastgelegd.

Lees de volledige blogpost op Frankwatching

 

 

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.