Waarom shares niet voldoende zijn

Saturday, February 18, 2017

Content zonder marketing is ook maar gewoon content, daar blijven we bij. Content heeft ‘amplification’ nodig om op te vallen, ondermeer door social media in te zetten. Maar betekenen veel shares ook dat je content gelezen wordt? Helaas niet …

 

 

Mark Schaefer had het al over de ‘content shock’, het moment waarop er meer content aangeboden wordt dan dat er geconsumeerd kan worden.

 

 

Als je alleen al maar kijkt naar het aantal blogs dat er de voorbije 10 jaren op WordPress alleen al is bijgekomen, is het overduidelijk dat je extra inspanningen moet leveren om boven het maaiveld uit te steken.

 

 

 

“    Over 70 million blog posts are published each month on WordPress aloneTWEET (click to tweet)

 

 

 

Aandacht via social media?

 

Meestal loop je de nodige aandacht mis omdat je niet voldoende ‘amplification’ in je strategie hebt voorzien. Als brand moet je nadenken over de manier waarop en waarom je je content kan versterken. Stel jezelf volgende vragen: waarom zouden mensen mijn content sharen? Waarom zouden ze ernaar linken? Hoe gaan ze mijn content vinden?

 

Veel kans dat je bij social media uitkomt, al dan niet paid (lees daarover ook ‘De ROI van je social media verhogen’). Maar dat redt je nog niet uit de nood … 

 

Stel: je hebt een prachtig stuk content, kwalitatief, relevant en interessant voor een hele grote groep mensen. Je plaatst een leuke post op Facebook met een link naar je prachtige stuk content. En jawel hoor, maar liefst 500 shares – proficiat! Helaas betekenen shares helemaal niets. Sharen is allesbehalve een amplification strategie en wel om volgende redenen:

 

  • De meeste shares worden nooit aangeklikt
  • De meeste mensen die je post sharen, hebben hem zelf niet gelezen
  • Social posts zijn een kort leven beschoren: wat je ‘s morgens post, is in de namiddag nog nauwelijks terug te vinden

 

“   Social sharing on its own is not a #content amplifaction strategy @steveraysonTWEET (click to tweet)

 

 

 

Het CMI voerde in 2015 trouwens een onderzoek uit waarom mensen content sharen versus waarom ze ernaar linken.

 

 

 

 

Wat dan wel?

 

Bovenstaand schema toont aan dat links naar jouw content heel wat meer opbrengen dan shares verzamelen op social media. Om dat te bereiken, kan je best inzetten op een aantal content formats die veel kans maken om zowel geshared als gelinkt te worden. Concreet:

 

  • Duidelijke antwoorden op populaire vragen – denk aan ‘wat is …’-vragen
  • Sterke opinies
  • Eigen research en insights
  • Inspelen op trending topics met relevante content

 

 

En hou deze checklist bij de hand om te zien of je content sowieso voldoende te bieden heeft om er anderen naar te laten linken (de volledige uitleg vind je in het artikel ‘Must-have checklist to creating valuable content’).

 

 

 

 

 

Content amplifaction kan je volgens de auteur van ‘Shares are not enough: how to amplify your content and build links’ ook nog bereiken door:

 

  • E-mails
  • Inzetten van influencers
  • Search-engine visibility door link-building
  • Paid promotion

 

 

TIP: meer weten over deze andere mogelijkheden? Lees dan zeker het volledige artikel van Steve Rayson!

 

 

 

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.