Wat interne communicatie kan opsteken van content marketing

Monday, November 25, 2019

Eind september gaven Pieter Vereertbrugghen (Cypres) en Bart Lombaerts (SPYKE) een sessie bij de UBA. Topic? Hoe content marketing je aanpak bij interne communicatie kan veranderen. Een samenvatting. 

Tijdens de sessie die Pieter Vereertbrugghen (Cypres) en Bart Lombaerts (SPYKE) op 20 september gaven, hadden ze 77 takeaways meegebracht. Het spreekt voor zich dat we ze in dit artikel niet allemaal kunnen opsommen. We maakten dan ook een selectie met 7 tips die specialisten in interne communicatie kunnen helpen om de impact van hun communicatie te verhogen.

1. HR is the new marketing

Beginnen doen we met te stellen dat interne communicatie niet langer enkel een zaak van medewerkers is. In onze door social media gedreven wereld waar er geen waterdichte schotten meer zijn tussen werk en privé is het de droom van de marketeer om van elke medewerker een ‘brand ambassador’ te maken. Te meer omdat de ‘war for talent’ heviger woedt dan ooit. Vertaald naar content marketing betekent dit communicatie voorzien die medewerkers zin geeft in om verder te delen (earned media) en hen de tools (Social Seeder, Ambassify, …) in handen geven om dat te doen.

2. Stilaan verdwijnen de silo’s van interne communicatie

Voor interne communicatie heeft deze eerste evolutie ook een impact op de inhoud van verhalen die je als bedrijf brengt. Je moet immers beseffen dat de interne verhalen ook naar de buitenwereld kunnen of zullen gaan. Een opportuniteit, maar ook een aandachtspunt. Wat kan naar buiten, wat niet? Interne communicatie is dus zelden nog een eiland, en bijna altijd een zaak van iedereen.

3. Extern uitpakken met je interne verhalen

Als de grenzen verdwijnen, is het interessant om interne verhalen ook op je kanalen voor externe communicatie te gebruiken. Heb je een klantenmagazine, gebruik dan verhalen van medewerkers om zo een persoonlijk verhaal te brengen.

Het omgekeerde geldt ook natuurlijk: pak intern uit met je extern verhaal. Zorg dat je medewerkers weten waarmee je qua externe communicatie bezig bent. Meer nog: zorg ervoor dat ze dat als eerste weten. Niets pijnlijkers dan een boodschap die je medewerkers eerst als ‘consument’ zien en dan pas als ‘medewerker’.

4 Journalistiek bevordert de geloofwaardigheid

Omdat de lat qua verhalen en inhoud hoger gaat liggen, heb je er baat bij om professionals in te schakelen. Wie is er beter geplaatst om verhalen te vertellen die de doelgroep zullen interesseren dan een journalist? Door zijn blik die gericht is op nieuws, het feit dat hij z’n doelgroep steeds voor ogen houdt en zijn objectieve kijk op de zaak, kan een journalist je helpen je verhaal op een geloofwaardigere manier te brengen.

5 Werk met formats

Formats kennen we uit de media. Tv-programma’s hebben vaak eenzelfde structuur, wat de herkenbaarheid bevordert. Formats helpen ook de contentmakers om hun verhalen te structureren en niets steeds het warm water te moeten uitvinden.

6 Be visual

65% van de mensen leert visueel. Speel daar dan ook op in en voorzie voldoende beeldmateriaal, van foto over video tot infographics.

7 Zo kort als kan, zo lang als nodig

De trend is om zo kort mogelijke content te voorzien. Snackable content, zeg maar. Misschien is dat niet de juiste manier om erover te denken. Echt interessante en relevante content mag best wat langer gebracht worden. Zo kort als kan, zo lang als nodig…

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.