Wat je altijd al wou weten over Facebook …

Tuesday, November 22, 2016

Zowat elk bedrijf kijkt tegenwoordig naar Facebook als kanaal voor het promoten van de eigen content. Maar niet alleen evolueert Facebook voortdurend, er zijn ook een aantal termen die zgn. ‘gangbaar’ zijn. Of je nu net start met Facebook of al een ervaren rot bent, die termen zijn voor jou misschien een heel stuk minder bekend. Maar geen zorg, we helpen je graag verder!

 

“   Creëer je eigen custom audience.

“   Voeg een Facebook-pixel toe aan je website.

“   Een look-a-like audience zal je bereik verhogen.

 

 

Hoor jij het soms ook in Keulen donderen als je in een meeting rond social media met dit soort terminologie over Facebook wordt geconfronteerd? Geen probleem, onze Nederlandse collega’s van platformcontent.nl geven in hun nieuwe reeks ‘Veelgestelde vragen over’ alvast een heleboel antwoorden. Zodat je volgende keer niet alleen kan meepraten maar – wie weet – zelfs je management zwaar onder de indruk brengen.

 

 

Bereik of impressies?

 

Eigenlijk is het simpel: bereik gaat over personen, impressies gaat over weergaven of ‘views’. Wanneer je bereik 1 is en je aantal impressies 5, dan betekent dit dat één enkele persoon vijf keer één of meerdere content items van jou heeft zien voorbijkomen.

 

 

Hoe meet je video views?

 

Video wordt steeds belangrijker, ook op Facebook (daarover binnenkort meer), dus ook het meten van het aantal mensen dat je video bekijkt, wordt steeds belangrijker. Voor Facebook kan je 1 video view tellen voor elke keer dat de video langer dan 3 seconden is afgespeeld.

 

 

Wat is een Facebook-pixel?

 

Dat is niets meer of minder dan een stukje JavaScript code dat je op je website kan (laten) installeren en waarmee je gegevens over je bezoekers kan verzamelen. Dat is handig voor het opbouwen van de custom audiences (zie ook verder) als je een bepaald stuk content wil promoten. Je kan er trouwens alles over lezen op het Advertising Help Center van Facebook.  

 

 

Hoe werk ik met een custom audience?

 

Bij een custom audience bepaal jij zelf welke groep met welke kenmerken jouw paid Facebook ad te zien krijgen. Dat kan je op verschillende manieren doen, zoals:

 

  • Website custom audience
    Dit zijn de mensen die jouw website hebben bezocht (en dat weet je omdat je een Facebook-pixel hebt geïnstalleerd). De data over deze mensen wordt dan voor jou bewaard, zodat jij in Facebook kan aangeven tot welke leeftijdsgroep en geslacht je je wil richten. Ook de gewenste woonplaats, interesses en opleidingsniveau kan je specifiek ingeven.
  • Video custom audience
    Dit zijn de mensen die jouw video langer dan 3 seconden hebben bekeken. Je kan je audience zo afstemmen op de content waar ze blijkbaar in geïnteresseerd zijn.
  • Custom audience uit e-mailadressen
    Heel erg interessant: de lijst van mensen die een opt-in hebben gegeven om jouw newsletter te ontvangen, kan je in Facebook makkelijk importeren. Facebook matcht dan de e-mailadressen met hun Facebook-profiel (op voorwaarde dat daar hetzelfde e-mailadres staat). Een extra publiek dus, waarvan je weet dat ze sowieso al geïnteresseerd zijn in je content.
  • Engaged audience
    Dit zijn de mensen die op jouw ‘canvas’ zijn terecht gekomen (daar lees je hier alles over) of die op een van je ‘lead generation ads’ op Facebook hebben geklikt (en daar ontdek je dan hier weer alles over).

 

 

En wat is nu eigenlijk die ‘look-a-like’ audience?

 

Geen zorg, het gaat hier niet om een dubbelgangerswedstrijd, maar wel om een slimme manier om het maximum uit je custom audiences te halen. Stel dat bijvoorbeeld jouw ‘custom audience uit e-mailadressen’ vooral bestaat uit mannen van 35-45 jaar die in auto’s geïnteresseerd zijn. Dan gebruikt Facebook die gegevens om profielen te zoeken die hierbij aansluiten en creëert zo een extra audience voor jou. Omdat deze mensen lijken op je bestaande contacten, is de kans natuurlijk groot dat ook zij interesse kunnen hebben voor jouw content. Een straffe manier om een nieuw doelpubliek te bereiken, niet?

 

 

TIP: als je graag wil weten wat de Instant Articles op Facebook zijn en wat ze voor jou en je bedrijf kunnen doen, lees dan zeker ons interview met social media-expert Mic Adam over deze nieuwe tool.

 

 

 

 

Deze tekst werd geïnspireerd door de post FAQ: vijf veelgestelde vragen over Facebook die eerder verscheen op platformcontent.nl.

 

 

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.