Welke metrics gebruik je voor content?

Thursday, October 20, 2016

Er valt niet aan te ontkomen binnen de bedrijfswereld: op een bepaald moment moet je je inspanningen en budget kunnen verantwoorden door duidelijke cijfers op tafel te leggen. Maar hoe doe je dat met content? Content marketing is immers – anders dan een campagne – een langetermijnstrategie en dus moeilijk te meten. Of toch niet?

 

Joe Lazauskas, de ‘content guy’ van Contently windt er geen doekjes om als het gaat om het bepalen van metrics voor content:

 

When it comes to analytics, there are no absolutes.TWEET

 

 

Toch betekent dat niet dat je content niet kan meten, integendeel. Het grote probleem volgens Joe is dat te veel bedrijven nog steeds content creëren zonder een duidelijke, achterliggende strategie. En daar knelt het schoentje:

 

You can’t figure out what analytics ‘matter’ if you don’t know what to achieve with your content.TWEET

 

 

Begin bij het begin

 

Het is duidelijk: als je wil meten, moet je eerst weten wat je doelstellingen zijn en welke rol content daarin kan spelen. Wil je bijvoorbeeld je merkbekendheid verhogen? Wil je leads binnenhalen? Of bestaande klanten behouden?

 

Denk daar heel goed over na en ontdek ook wat de ‘sweet spot’ voor jouw brand of product is, want daar maak je het verschil mee. Niet zeker wat jouw sweet spot is? Volg dan de stappen in deze oefening van Joe Pulizzi en alles wordt meteen een stuk duidelijker.

 

 

Klaar voor de KPI’s

 

Nu je weet wat je doelen zijn en je die in objectieven voor je content hebt vertaald, ben je klaar om je KPI’s te bepalen. We schreven eerder al uitgebreid over de manier waarop je je KPI’s voor content kan bepalen, maar dit overzicht helpt je ook meteen op weg.

 

 

En wat met de metrics?

 

Eigenlijk kan je kiezen uit een oneindige hoeveelheid metrics, of zoals Joe het stelt:

 

Choosing your favorite content metric is like choosing your favorite Teenage Mutant Ninja Turtle.TWEET

 

 

Daarom stelde hij een lijstje samen met zijn persoonlijke favorieten – een goede richtlijn voor iedereen die aan het meten wil slaan.

 

  • Engaged readers: het aantal mensen dat langer dan 15 seconden je artikel hebben bekeken.
  • Shares: als mensen je content de moeite waard vinden om te delen, weet je dat je op de goede weg bent.
  • Average attention time: dat is de tijd waarin iemand scrollt, klikt en/of highlight en dus daadwerkelijk je content aan het lezen is (en dus niet per ongeluk de tab heeft laten openstaan).
  • Average finish: lezen de mensen het volledige artikel of haken ze halverwege af? Als deze metric minder dan 25 % scoort, schort er iets aan je content (tip: de Custo agencies staan je graag bij om je content naar een hoger niveau te tillen).
  • Social lift: daarvoor gebruik je de formule ‘shares/views + 1’ om te checken hoeveel extra organische traffic je op sociale media zou kunnen behalen.
  • Average stories per person: blijven je lezers hangen na één artikel te hebben gelezen of willen ze ook graag jouw andere posts lezen?
  • Email conversion rate: je weet dat je een goede post hebt als mensen zich na het lezen ervan inschrijven op je newsletter (tip: als je deze post leuk vindt, schrijf je dan in op de Content Talk newsletter).
  • Press score: originele, unieke en relevante content vertaalt zich in persaandacht, een perfecte manier om prospects te bereiken.

 

Wat denk jij van Joe’s lijstje? Zijn deze metrics voldoende om de resultaten van je content te meten? Of gebruik jij andere metrics? Laat het ons zeker even weten, we zijn uiterst benieuwd!

 

 

 

 

THIS POST WAS INSPIRED BY ‘WHAT METRICS REALLY MATTER’ ON CONTENTLY.COM.

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.