Wie evalueert, die blijft (samenwerken)

Wednesday, November 8, 2017

Dat evalueren belangrijk is, zal niemand betwisten. En toch gebeurt het veel te weinig. Terwijl af en toe stilstaan en de zaken benoemen nadien grotere problemen (en pitches) vermijdt. Anja De Landsheer, Partner bij PitchPoint, vertelt hoe het beter kan.

Hoe meer pitches we kunnen vermijden, hoe beter. Dat geldt zowel voor adverteerders als voor bureaus. Iedereen wint bij goedlopende, langdurige samenwerkingen.

Het is een open deur intrappen, maar een belangrijke sleutel hiertoe is regelmatig evalueren en daarbij de zaken durven zeggen zoals ze zijn. Iets waar wij Belgen het niet altijd even gemakkelijk mee hebben…

Uiteraard is iedereen het met me eens. Maar hoe vaak gebeurt het? Vandaar dat wij adverteerders en bureaus aanmoedigen om bij het opmaken van het contract vast te leggen dat er jaarlijks een evaluatie moet gebeuren, waarbij beide partijen werkpunten kunnen aanbrengen. Evalueren is immers geen monoloog, maar een dialoog. Bureaus hebben de neiging te denken ‘zolang er niet geklaagd wordt, loopt alles goed’. Fout!

Maak van de evaluatie (of ze nu halfjaarlijks of jaarlijks plaatsvindt) een momentum. Het hoeft niet lang te duren, maar moet wel diepgaand zijn.

Wanneer jullie de evaluatie grondig doen – het is meer dan wat vakjes invullen en punten geven – dan komen jullie tot een aantal werkpunten. En dan begint het echte werk: die moeten jullie oplijsten en vervolgens bepalen hoe jullie eraan zullen werken. En ook dat moet je evalueren (en wacht daarvoor niet tot de volgende evaluatie…).

Wie hiermee rekening houdt, is goed op weg om een langdurige relatie op te bouwen. En zo vermijd je pitches…

PitchPoint begeleidt adverteerders en communicatiebureaus bij het optimaliseren van hun onderlinge relaties met het oog op langdurigheid en effectiviteit.

Vanuit dit perspectief biedt PitchPoint een breed gamma aan van evaluatie-diensten en audits waaronder evaluatie van tevredenheid van de samenwerking, analyse remuneratie/winstgevendheid, audit van het bureau-roster en analyse van de effectiviteit van het operationele model.

comments

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.