Eind deze maand schiet de derde editie van het postgraduaat Content Marketing bij AP Hogeschool (het enige in zijn soort) uit de startblokken. Wij vroegen Lore Vennix (Metro/Makro Cash & Carry), afgestudeerd in 2020, wat de opleiding haar heeft bijgebracht.
Lore Vennix, intussen Commercial & Content Strategy Manager bij retailer Metro/Makro Cash & Carry, behoorde tot de eerste lichting die het postgraduaat met succes afwerkte. Ze behaalde haar getuigschrift midden 2020, in volle coronacrisis.
Het was haast toeval dat ze de opleiding volgde. Of toch niet helemaal… “Ik werk al 15 jaar bij Metro/Makro Cash. Eerst in de winkel, dan op het hoofdkantoor en vervolgens binnen de afdeling marketing. Digitale communicatie werd daarbij steeds belangrijker. Daarnaast was een vriendin gestart met Helder Antwerp, haar eigen modelabel. Ik wilde haar helpen met haar communicatie. Net op dat moment vertelde mijn vriend me over de opleiding Content Marketing en vroeg hij me of dat niets voor mij was. De puzzelstukken vielen ineens in elkaar.”
Tal van gastsprekers
“Ik besloot mijn kandidatuur te stellen”, gaat Lore Vennix verder. “Dat ging o.a. gepaard met het schrijven van een motivatiebrief. Het was duidelijk dat niet iedereen aanvaard zou worden. Ik was er gelukkig wel bij.”
Wat volgde, waren 9 maanden met lesmomenten op dinsdagavond en geregeld workshops op zaterdag. “Die maanden gingen zeer snel voorbij”, klinkt het. “Ik ging graag naar de les. De opleiding ging immers behoorlijk breed. Na enkele echt theoretische lessen, kwamen er enorm veel gastsprekers, die telkens een ander aspect belichtten. Zo herinner ik me datajournalist Thomas Roelens. Zijn verhaal ging duidelijk verder dan de klassieke content marketing en zal niet elke student geïnteresseerd hebben, maar ik vond het uitermate boeiend. De opleiding ging ook echt in de diepte: er werd niet enkel uitgelegd hoe je video kan inzetten binnen content marketing, maar je leerde hoe je een script schrijft, hoeveel zo’n video kan kosten, …”
Portfolio
Dit postgraduaat is een combinatie van theorie en praktijk. Dat laatste gedeelte komt van de workshops die geregeld op zaterdag plaatsvinden en de studenten ook aan het werk zetten. Vaak in het kader van hun ‘portfolio-oefening’. Om het getuigschrift te behalen moet elke student immers een contentmarketingplan uitwerken, inclusief een paper en een presentatie voor de jury.
“In je portfolio komt alles wat je de eerste maanden leerde samen”, vertelt Lore Vennix. “Je steekt er ook aardig wat werk in. Wie deze opleiding wil volgen, beseft best dat het niet enkel het volgen van een aantal lessen is. Maar tegelijkertijd snap je zo veel beter wat content marketing echt inhoudt.”
Lore deed de oefening voor het modelabel van haar vriendin. “Da’s toch echt een aanrader”, zegt ze. “Niet alleen kon ik met mijn werk iemand vooruithelpen, het liet me ook toe om continu te pingpongen met diegenen die verantwoordelijk zijn voor het merk. En de kans dat er iets met je werk gebeurt, is ook zoveel groter.”
Direct rendement
De opleiding legde niet enkel modelabel Helder Antwerp geen windeieren. Na het behalen van het getuigschrift kreeg Lore er op het werk content marketing als verantwoordelijkheid bij. “De inschrijving heeft dus gerendeerd”, zegt ze enthousiast. “Mijn inspanningen werden door mijn werkgever beloond en dat is fijn.”
Intussen zet Metro/Makro Cash & Carry de techniek vaker in. De kennis die Lore heeft opgedaan helpt daarbij. “Ik weet dat ik bepaalde zaken niet zelf kan, maar ik kan wel beoordelen of ze passen voor ons. En er wordt meer naar mij geluisterd. Denken in termen als hero-hub-help helpen om zaken intern te verkopen.”
Benieuwd wat de opleiding exact inhoudt en of ze iets voor jou is? Lees er alles over op www.ap.be/postgraduaat/content-marketing of schrijf je in voor de infosessies op 4 september via www.ap.be/event/infodag-4-september-2021 en maak kennis met de opleiding en met de lectoren.
Meer verhalen van de studenten die het postgraduaat volgden vind je op www.contentrules.be