Custo-voorzitter Pieter Vereertbrugghen (Cypres) was deze maand in Amsterdam voor de uitreiking van de Grand Prix Content Marketing en in Brussel voor de eerste editie van Trademark Belgium. Hij ziet parallellen.
Wow, dat was me de avond wel! Tijdens de uitreiking van de Grand Prix Content Marketing – de prijzen voor content marketing in Nederland en België – gingen onze vaderlandse bureaus met maar liefst 7 Bekroningen aan de haal.
Je moet weten: bekroningen gaan naar de best uitgevoerde initiatieven. Craftmanship zouden wij het noemen. En… wij Belgen kijken al eeuwen naar Nederland als een van de landen waar content marketing behoorlijk wat verder staat…
Ik heb er de cijfers niet bijgenomen, maar ik ben er vrij zeker van dat onze bureaus – allemaal Custo-leden trouwens – nog nooit zo goed hebben gescoord als dit jaar.
Misschien moeten we met z’n allen dus niet zo bescheiden zijn en steeds maar opkijken naar andere land en buitenlandse bureaus. Misschien mogen we best wel fier zijn over onze eigen prestaties. Misschien… misschien kunnen we stilaan zelf wel een voorbeeldfunctie gaan bekleden…
Dat was trouwens ook exact het gevoel dat ik had toen ik begin deze maand Trademark Belgium – of TM BE – bijwoonde. Dit initiatief van ACC – de moederholding van Custo zeg maar – bracht Belgen die in het buitenland straffe functies in de creatieve wereld bekleden (bij Google, R/GA of Liberty Global om er maar een paar te noemen) samen op een podium. Kwestie van het publiek te inspireren met hoe het er in grote communicatiegroepen en bedrijven aan toe gaat. Of om af en toe aan te geven dat het er op elk niveau ongeveer hetzelfde aan toe gaat.
Ook hier weer de les: we moeten minder bescheiden zijn. Dankzij onze taalkennis, onze drang naar compromissen en onze flexibiliteit kunnen we heel ver geraken. Een les voor content marketeers?