5 misverstanden over curated content de wereld uit helpen

23 maart 2022

Wat is curated content en wat zijn vaak voorkomende misverstanden? Omdat curated content niet om eigen content gaat, doen er wel wat misverstanden de ronde. We helpen ze graag de wereld uit.

Wat is curated content?

Content curation is het verzamelen van informatie rond een bepaald onderwerp en voorzien van commentaar publiceren op jouw kanalen.

Curated content in België

Kunnen we hier enkele voorbeelden van Belgische bedrijven toevoegen?

Bijv. IciParisXL heeft een reekst curated contentitems

  • Zoe Kravitz onthult haar beautygeheimen! (link)
  • Meghan Markle laat haar sproeten zien (link)
  • Beyoncé pakt uit met een onverwachte liplook! (link)

Vaak gehoorde misverstanden rond curated content

1. ”Curated content kost me niets”

Curated content is content die je stricto sensu niet zelf maakt, maar dat betekent zeker niet dat het gratis is. Er kruipt immers heel wat werk in het opvolgen van je bronnen, het selecteren van de juiste informatie en het toevoegen van je eigen commentaar of meerwaarde. Denk bijvoorbeeld aan het verzamelen van de dertig meest impressionante architectuurfoto’s van het afgelopen jaar en hier een ranking van maken.

2. ”Curated content is hetzelfde als aggregated content”

 Wanneer je louter informatie zoekt, selecteert en op jouw kanalen plaatst, zorg je voor aggregated content. Dat is echter geen curated content, omdat er een unieke meerwaarde of commentaar mist. Het is net die commentaar die zorgt dat jouw publiek er iets aan heeft en die dus je merk vooruithelpt.

3. “Curated content mag niet omdat het mijn eigen content niet is”

Mag ik wel informatie van een andere persoon of organisatie gebruiken? Zeker, als je met bronvermelding werkt. Op sociale media zou je een andere post kunnen sharen, op je eigen website link je naar de url waar de basisinformatie staat. Let evenwel op met auteursrechten op foto’s. Foto’s overnemen van andere websites mag vaak niet zonder toestemming.

4. “Mijn publiek houdt niet van curated content”

 Heel wat merken gaan ervan uit dat hun publiek enkel eigen content verwacht. Fout! Jouw publiek zoekt herkenbaarheid in jouw content en wil dat die een coherent verhaal brengt. Als curated content daarin past, is dat prima. Meer nog, door externe bronnen te gebruiken kan je je eigen verhaal onderbouwen en meer gewicht geven.

5. “Content curation past niet in mijn sector”

“Content curation is goed in een B2C-omgeving, maar in B2B kan ik hier helemaal geen gebruik van maken”, luidt het vaak. Ook een foute veronderstelling. In elke sector heb je experts of influencers. Ga naar hen op zoek en kijk of ze jouw verhaal (af en toe) kunnen versterken.

Lees meer over content curation bij onze collega’s van Content Marketing Institute

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.