B2B, B2C, B2E: gedaan met het hokjesdenken?

23 maart 2022

Een van de eerste vragen bij het bepalen van een contentmarketingstrategie is vaak: “Is het publiek B2B, B2C of B2E?” Maar is die vraag nog relevant? Is het geen tijd om te starten met B2E, business-to-everyone?

Cruciaal voor het uitwerken van een goede contentmarketingstrategie is het bepalen van je doelgroep. Termen die het op dat vlak wel goed doen (omdat ze door iedereen gekend zijn), zijn B2C, B2B, B2E en aanverwanten. Spreek je tot de consument, tot een businesspubliek of tot je medewerkers? Dat bepaalt immers voor een groot deel zowel toon, vorm, inhoud en kanaal.

Niet meer van deze tijd?

Of is deze manier van denken voorbijgestreefd? In een digitale wereld heb je geen controle over je content. Hij wordt gezien door wie ‘m wil zien. Wat je intern vertelt, horen ook externen. Meer nog, heel wat bedrijven proberen – heel terecht – hun medewerkers aan te moedigen de interne verhalen te delen. Ook het onderscheid tussen B2B en B2C is verouderd. Je gaat er dan immers van uit dat een businesspersoon geen consument is en niet als consument met je content in aanraking kan komen.

Ook komen de sectoren B2B en B2C in heel wat bedrijven samen. Bepaalde diensten die enkel voor de ene groep werden aangeboden, worden tegenwoordig ook voor de andere aangeboden.

Tijd voor een nieuwe term?

Conclusie: het is niet meer gepast om met verschillende verhalen uit te pakken. Zorg voor een coherent verhaal dat je op een consistente manier aan al je doelgroepen vertelt. Per doelgroep kan je daarbij natuurlijk bepaalde accenten leggen.

Misschien is het wel een goed plan om B2C, B2B, B2E, B2G en anderen te veranderen in een enkele term: B2E, business-to-everyone. Het gaat daarbij trouwens niet enkel over content marketing of communicatie in de bredere zin. Ook de integratie van je front-office en back-office aanpak is hierbij cruciaal. Het is de enige manier om anno 2022 nog te voldoen aan de verwachtingen van een veeleisend publiek dat een naadloze ervaring doorheen heel z’n customer journey verwacht…

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf je in en ontvang onze newsletter in jouw mailbox.