De kwaliteit is wellicht niet altijd even consistent, maar uw klanten en prospecten genereren elke dag wel degelijk handenvol content. 80% is bovendien bereid om een handje toe te steken bij uw co-creatieprojecten. Wordt het geen tijd dat u uw voordeel doet bij zoveel voluntarisme? 10 succesverhalen ter inspiratie.

1. KLM – Must See Map
KLM Royal Dutch Airlines doet reizigers in spe sinds kort een plezier met een webapplicatie die een toeristische kaart aflevert, verrijkt met aanbevelingen van vrienden. Op mustseemap.klm.com volstaan enkele kliks om een kaart te creëren voor je bestemming en vrienden – via Facebook, Twitter of e-mail – te vragen om tips toe te voegen. Ben je klaar met crowdsourcen, dan bestel je bij KLM gratis een thuisbezorgd papieren exemplaar.
2. Lavazza – Opera Viva Social Calendar
Lavazza geeft al 20 jaar kalenders uit, maar de jongste editie was something else: voor ‘Opera Viva’ deed Italië’s favoriete koffiemerk een beroep op fans wereldwijd om video’s en foto’s in te sturen via Instagam, Twitter and Facebook. Op basis van die visuele content mocht curator en digitale kunstenaar Marco Brambilla vervolgens een ‘global video collage’ brouwen. Netto-resultaat: een unieke, oogstrelende ‘social calendar’ die onder meer als personaliseerbare iPhone app sinds 1 januari de wereld verovert.
Lavazza is overigens niet het enige koffiemerk dat scoort met curated crowdsourced content. Coffee For Less, bijvoorbeeld, zag de conversieratio’s zelfs met 125% de hoogte inschieten, als een gevolg van de integratie van user generated content.


3. McDonald’s – Our Food, Your Questions
McDonald’s Canada kwam enkele jaren geleden al op het lumineuze idee om ‘heel Canada’ uit te nodigen om vragen af te vuren over hun product. Vragenstellers konden op een speciale website terecht, maar moesten om hun vraag te kunnen stellen, wel eerst even connecteren via Twitter of Facebook. Zo verzekerde het ‘Our Food, Your Questions’-programma zich in één klap van een viraal effect op beide sociale netwerksites. Alles samen werden enkele tienduizenden vragen – a rato van 400 per dag – gesteld én beantwoord.
4. Lotus – Speculoos Kookboek
Dichter bij huis – en veel minder lang geleden – roept Lotus fans op om mee te schrijven aan het eerste Lotus Speculoos Kookboek. In ruil voor “eeuwige culinaire roem” laten fans hun recepten en creaties met het koekje achter op de bijbehorende Facebookpagina.


5. Volkswagen - People’s Car Project
In 2011 ging Volkswagen in China te rade bij ‘the crowd’ om innovatieve auto-ideeën in te sturen. Meer dan 33 miljoen Chinezen namen een kijkje op de site van het People’s Car Project en uiteindelijk werden maar liefst 119.000 ideeën ingezonden. Een video van één van de winnende ideeën – de ‘Hover Car’ – ging ook nog eens internationaal viraal.
6. Ben & Jerry’s – Capture Euphoria
Ben & Jerry’s wist onlangs veel gratis pers te verdienen door een campagne te bouwen met foto’s die fans uploaden op Instagram. Wie aan zijn/haar kiekje de tag #captureeuphoria vastknoopte, maakte kans dat zijn/haar foto zou worden opgevist voor de advertentiecampagne in zijn/haar buurt. Of hoe u co-creatie ook kunt gebruiken om trouwe klanten met ‘15 minutes of fame’ te belonen.


7. Tripadvisor – Reviews
De beroemde en beruchte reviews op Tripadvisor zijn strikt genomen geen voorbeeld van content marketing, uiteraard. Toch mogen ze hier als case niet ontbreken, wegens dé benchmark voor user generated content curation. Volgens Nielsen stellen zeven op de tien consumenten wereldwijd vertrouwen in consumer reviews. Bij bijna acht op de tien beïnvloeden ze mee de aankoopbeslissing. En in de VS vindt inmiddels 98% reviews nuttig bij het vinden van een vakantie.
8. Madame Choup – Best Buy
Dat je niet alleen content, maar ook ‘shares’ kunt crowdsourcen, bewijst de hippe online speciaalzaak voor retro keukenschorten Madame Choup. Hier steken online shoppers €6 in hun zak op voorwaarde dat ze hun aankoop delen met 10 Facebookvrienden. Een geniale techniek om relevante traffic naar de webshop te genereren, goed voor een Marketing-Communication Award op de jongste PrestaShop Awards.


9. Sharpie – Uncap what’s inside
Hoe geraakt een merk van pennen en stiften aan 4 miljoen Facebookfans? U raadt het onderhand: ook hier spelen de krachten van crowdsourcing en curation. Behalve op Facebook omarmt Sharpie ook op Instagram, Youtube en Twitter simpelweg al het creatiefs dat klanten produceren met de eigen pennen en stiften. Meer is er kennelijk niet nodig om de ‘vind ik leuks’ te doen binnenstromen.
10. Burberry – Art of the Trench
Tot slot nog een case ‘uit de archieven’, want Burberry had in 2009 al zeer goed begrepen dat er visuele content te sourcen valt door klanten '15 minutes of fame' voor te spiegelen: via ‘Art of the Trench’ maakten duizenden klanten foto’s wereldkundig van hun stijlvolle zelf in een Burberry trench coat. En die leverden het Britse luxemerk niet enkel immens veel likes en views op, ze deden ook de verkoop via e-commerce uit zijn voegen barsten, met gedurende meerdere jaren groeicijfers van 50%.
