Elk vak heeft z’n oervoorbeelden. De initiatieven die iedereen kent en waar iedereen graag naar verwijst. Zo ook content marketing. We vertellen je elke maand graag over een van deze cases.
Hoewel de term content marketing pas voor het eerst gebruikt werd in 1996 (tijdens een rondetafelgesprek van de American Society for Newspaper Editors), dateert de eerste realisatie al van zo’n eeuw eerder. In 1895 lanceerde tractorfabrikant John Deere ‘The Furrow’. Die publicatie (eerst een krant, later een magazine) gaf en geeft landbouwers tips om hun oogst te verbeteren.
Het magazine verschijnt momenteel in 40 landen en heeft nog steeds hetzelfde uitgangspunt: “Verhalen vertellen die mensen graag lezen en kennis overbrengen die ze in hun werk kunnen gebruiken”.
In de loop der jaren is John Deere trouwens nog meer content marketing gaan inzetten. Zo is
The Dirt er voor gebruikers en aankopers van graafmachines en mikt The Landing op gebruikers en aankopers van bosbeheermachines. De drie titels hebben uiteraard ook een sterke online aanwezigheid.
Deze case komt aan bod in Dit is content marketing, het meest recente Belgische boek over content marketing, van de hand van Bart Lombaerts, Wouter Temmerman, Koen Denolf en Michel Libens. Lees meer!