Dit was content marketing in januari

8 februari 2022

Januari is alweer achter de rug. En wat een maand was het voor contentland! Sam De Cock, CEO bij Custo-lid Like Minds, smulde van frisse energie, nieuwe inzichten en knappe cases. Een ding is volgens hem duidelijk: er zijn opnieuw heel wat trends om in de gaten te houden op het vlak van maatschappij, technologie en communicatie. Duik je mee in zijn persoonlijke hoogtepunten?

Contentinspiratie tanken

Wie het jaar wou starten met tonnen inspiratie, kon z’n geluk niet op. Content Marketing World Europe 365, een samenwerking tussen Content Marketing World en Content Marketing Fast Forward, brengt sinds 12 januari iedere twee weken een nieuwe sessie rond – je raadt het nooit – content marketing. De eerste sessie, over storytelling, kan je trouwens hier gratis bekijken!

Inspiratie haal je ook uit boeken. In januari kon je stemmen op de Marketing Book of the Year. Vorig jaar wist ‘Dit is content marketing’ deze felbegeerde award in de wacht te slepen. Dit jaar was deze eer voor ‘La stratégie digitale marketing – Ne ratez pas le coche’ van digitaal strateeg Cédric Cauderlier.

Trends in contentland

Worden we in januari allemaal met trendrapporten om onze oren geslagen? Ja. Zijn er pareltjes in te vinden, als je heel goed zoekt? Zeker. Heb ik ze speciaal voor jou uitgezocht? Absoluut!

In januari bracht het Content Marketing Institute haar jaarlijkse vooruitblik uit rond B2C content marketing. Wat staat er ons in 2022 te wachten? Enkele opvallende trends:

  • Video blijft een hoogvlieger, en komt nu op de tweede plaats van gebruikte content assets. In de top-3 van de meest gebruikte content assets: korte artikels en posts (83%), video’s (61%) en infographics (51%).
  • Nog opvallend: de sterke opkomst van longform content, dat door 42% van de content marketeers wordt ingezet. Bijna een verdubbeling tegenover vorig jaar!
  • Hoe zit het met de budgetten? Die zullen volgens 61% van de content marketeers stijgen. Vooral de domeinen video en paid media zullen een boost krijgen.

Samengevat: content marketing blijft groeien en professionaliseren. De explosie van contentgedreven organisaties is er een om met plezier naar te kijken. Maar daar ligt juist de uitdaging: het blijft een zoektocht naar de heilige graal die uitgekiende strategieën combineert met een superieure uitvoering en een slimme distributie. The game is on!

Wunderman Thompson bracht in januari The Future 100 uit, met 100 trends voor 2022, een jaar dat – nu we collectief vertrouwen in een eindspel van de pandemie – een soort van vastberaden positiviteit inluidt. En die zou speelsheid en creativiteit aanmoedigen: merken en marketeers staan immers te popelen om vreugde te brengen en mee te liften op een optimistische golf. De opkomst van brandalism, superfollowers, co-creatieve platformen, branded virtuele werelden, door communities ontwikkelde merken (‘Headless Brands’) en dreamvertising worden door het trendrapport besproken, naast nog heel wat andere trends. Een pareltje!

Een trendrapport om binnenkort van te smullen? Custo lanceerde in januari het eerste grootschalige marktonderzoek rond contentmarketing bij Belgische bedrijven en organisaties. De Custo Content Marketing-barometer zal onder andere in kaart brengen welke sectoren contentmarketing inzetten, in welke mate deze marketingdiscipline wordt ingezet en wat de maturiteit is van contentmarketing in België. Deelnemen aan het onderzoek kan nog tot en met 7 februari. De resultaten worden in de lente verwacht.

Ook Shutterstock pakte uit met een eigen trendrapport: Creative Trends 2022. Het liet haar eigen ‘Shutterstock AI’ onderzoeken waar gebruikers naar op zoek zijn. Het trendrapport is niet alleen door z’n inhoud de moeite waard, ook z’n vorm – een digitale ervaring met een eigen soundtrack en heel wat storytelling – maakt hiervan een stukje content om blij van te worden.

Zal de metaverse een revolutie ontketenen?

In januari kocht Microsoft de gameontwikkelaar Activision Blizzard – voor een slordige 69 miljard dollar – met als doel om “bouwstenen voor de metaverse” te ontwikkelen. De hele big tech springt op de metaversekar, met ook Facebook, Google en Apple die er zwaar in investeren.

Het concept van de metaverse is nogal moeilijk te definiëren – tot op heden is het een soort amorf samenraapsel van 3D-gamingplatforms, VR-werelden en AR-ervaringen. Maar grote merken lijken er het nieuwe goud in te zien. Zuckerberg veranderde zijn bedrijfsnaam niet toevallig naar Meta. Naar verwachting zal de metaverse-markt in 2028 dik 800 miljard dollar waard zijn.

Wil je graag in all things metaverse duiken? Wired schreef er een verhelderend artikel over. Ook The New York Times tracht toe te lichten wat de hype nu juist betekent en gaat dieper in op de ‘dark side’ van de metaverse. Marketingfacts weet hoe bureaus de metaverse uitleggen, en vraagt zich tegelijkertijd af of de metaverse al een serieus gesprek verdient rond de marketingtafel. In eigen land krijgen we in september ons eigen winkelcentrum in de metaverse. DaireLand, een initiatief van Daire Agency, wil de retail naar de metaverse brengen. Spannend!

Wordt 2022 het jaar van de privacy?

28 januari was de Internationale Dag van de Privacy, een thema dat relevanter dan ooit is in tijden van Corona Safe Tickets, AI-marketingtools en privacywetten. De Data Privacy Benchmark van technologiebedrijf Cisco toont aan dat privacy cruciaal is in het opbouwen van duurzame relaties met consumenten. Meer nog: iedere euro die aan privacy wordt gespendeerd, levert er naar verluidt bijna twee op.

Bij de term ‘privacy’ denken we spontaan aan cookies. In 2022 zal nagenoeg alle third-party cookie-informatie verdwijnen. Dat betekent dat marketeers in deze ‘cookieless era’ zo’n 80% van hun data zullen verliezen. Zullen we doelgroepen dan nog op een gesegmenteerde manier kunnen bereiken? Jawel, want Google lanceerde Topics API, een privacy-first methode die marketeers in staat stelt om gericht te adverteren, zonder dat de details van de getargete gebruikers wordt blootgelegd door cookies.

Nog enkele smultips

  1. Januari was de maand waarin Neil Young de streamingreus Spotify verliet. De aanleiding? De podcast van Joe Rogan, die bekritiseerd wordt wegens het verspreiden van onjuiste informatie over het coronavirus en vaccins. Deze zet – die Young zo’n 60 procent van zijn streaminginkomsten kost – maakt alleszins ruimte voor het debat rond vrijheid van meningsuiting en het businessmodel van streamingplatformen. Gelukkig is er nog James Blunt, die als geen ander met z’n zelfspot olie op het vuur kan gooien:
  2. Een nieuwe bijbel in de wereld van de Nederlandstalige copy: ‘Alfabet van de copywriter’ van Jill Mathieu. Een boek met als centrale belofte: goed schrijven is vooral anders kijken. Het zijn 26 lessen die waarde geven aan het woord. Een mooie aanvulling op andere standaardwerken van eigen bodem: ‘Met woorden verleiden’ van Mark Van Bogaert en ‘Schrijf ze onder tafel!’ van Bavo Van Landeghem.
  3. In de podcastwereld komen er iedere dag nieuwe oorstrelende producties uit. De Tijd en L’Echo brachten in januari hun eigen nieuwspodcast uit. Met ‘De 7’ en ‘Le Brief’ bespreken de redacties de zeven belangrijkste nieuwspunten van de dag. Deze podcasts mochten al meteen de ranglijsten aanvoeren.
  4. Radio 1 en Het Geluidshuis maakten dan weer een podcastreeks met alternatieve feiten. In ‘Parallel’ hoor je de Belgische geschiedenis uit een parallel universum. Een geschiedenis waarin Bob Dylan wordt opgepakt in Cinema Cartoons in Antwerpen en waar Apple door een speling van het lot nergens zoveel belastingen betaalt dan in Knokke. Boeiende fake news!
  5. Het populairste spelletje van deze tijd? Wordle! Deze Engelstalige Lingo, opgestart in oktober 2021, heeft miljoenen gebruikers per dag. Het opzet is simpel: iedere dag heb je zes kansen om een vijfletterwoord te raden. In januari kocht The New York Times dit spelletje voor een “niet nader genoemd bedrag van zeven cijfers”. Benieuwd hoe de mediagigant het zal inzetten.
  6. Adweek bracht een top 10 van de vreemdste spots uit 2021. Ik bekeek ze allemaal en presenteer je hier mijn favorieten. Op 3: Oatly met de ‘Most Meta Campaign Ever’. Op 2: Whiskas met ‘Purr More’ – een bizarre prachtproductie. Met voorsprong op 1: Meow Wolf met ‘Get Out and See the Worlds’ – WTF did I just watch? 

Sam De Cock is CEO van contentmarketingbureau Like Minds

Volg Sam

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.