Welke lokale case valt Belgische contentmarketeers op? Dat is de insteek van het BAM Content Marketing Casebook, waarvan de 5deeditie net gepubliceerd is. Een interview met Bart Lombaerts (SPYKE), voorzitter van de Expert Hub Content Marketing bij de Belgian Association of Marketing (BAM).
Kan je het concept van de BAM Content Marketing Casebook nog even samenvatten?
Voor het 5dejaar op rij maakt BAM, op initiatief van de Expert Hub Content Marketing, een casebook waarin Belgische contentmarketeers hun favoriete case van het afgelopen jaar voorstellen. Het gaat dus niet om cases die door de initiatiefnemers zelf zijn ingestuurd, wel om projecten die een contentmarketeer van een ander merk of bureau zijn opgevallen.
Zijn er nieuwe trends binnen content marketing die dit casebook aantoont?
Door de insteek van het casebook zie je jaar na jaar heel wat cases die je nog niet elders bent tegengekomen. Ook ik doe elk jaar ontdekkingen.
Wat me voor de editie 2021 opvalt, is de professionalisering die video heeft doorgemaakt. Ongetwijfeld geholpen door de uitbraak van het coronavirus (en de moeilijkheden om elkaar fysiek te zien) hebben een aantal merken vorig jaar heuse tv-shows of debatten op poten gezet die online verspreid zijn. Ik denk bijvoorbeeld aan de cases van Telenet Business en Teamleader.
Daarnaast merk je dat content marketing uitstekend geschikt is om projecten rond duurzaamheid te communiceren. Je voelt in een aantal cases de maatschappelijke verantwoordelijkheid die merken nemen, of het nu gaat om gezondheid (Delhaize), gevangenen (Decathlon) of de strijd tegen fake news (CM).
Tot slot valt me op dat content marketing steeds meer technieken combineert. Dat is an sich niet nieuw, maar het is opvallend dat de verschillende technieken en kanalen wel steeds beter op elkaar zijn afgestemd. Eindelijk krijg je als consument de ‘seamless’ ervaring die we zo graag willen. Delhaize is daar met zijn #GoeBezigers in mijn ogen het beste voorbeeld van.
Is er vormelijk iets bijzonders aan deze editie?
Ter gelegenheid van de 5deeditie wilden we iets speciaals doen. Met de hulp van bpost en Teamleader zijn we erin geslaagd om een printeditie te maken. Tot nu toe was het casebook enkel digitaal te consulteren. Alle BAM-leden krijgen een exemplaar in de bus. Zo komt content marketing nog meer op het bureau van elke marketeer terecht.