Er zijn niet zoveel echt uitstekende boeken over content marketing in het Nederlands. Formats van Aart Lensink is een van de uitzonderingen. Het favoriete boek van Kirsten Malfroid, Content Manager bij The Fat Lady.
Waarover gaat het boek?
Als je op grote schaal aan content marketing doet, zoals we bij The Fat Lady doen, dan kan je niet teren op losse flodders. Je hebt nood aan structuur. Formats zorgen daarvoor.
Aart Lensink is een Nederlandse contentgoeroe (stichter van LVB Networks). Nederlanders zeggen de dingen zoals ze zijn en dat is ook in dit boek het geval. Het is niet wollig of zeer theoretisch, wel heel concreet met 101 voorbeelden, al komen die wel vooral uit Nederland. Het boek bied je een stappenplan om zelf met formats aan de slag te gaan.
Waarom heeft het zoveel voor je betekend?
Ik heb het ongeveer een jaar geleden gelezen en het ligt nu nog steeds ergens in m’n buurt. Ik neem het er vaak bij bij brainstorms. Eerst begin je met losse ideeën, maar wanneer die opdrogen, neem ik er graag het lijstje met oerformats nog eens bij om te kijken of elk mogelijk idee wel is afgetoetst. Da’s trouwens het leuke… je hoeft bij content marketing niet steeds het warm water uit te vinden. Je kan even goed iets dat prima werkt een draai geven om het te gebruiken voor jouw merk of jouw klant.
Wat heeft het voor je veranderd?
Formats lijken iets ongrijpbaars – net als andere vormen van creativiteit – maar dat hoeft niet zo te zijn. Dit boek biedt een kapstok, een houvast.
Wat is je favoriete quote uit het boek?
“Wat campagnes zijn voor reclamemakers, zijn formats voor contentmakers.” Dit maakt het belang van formats echt tastbaar.
Aart Lensink was vorig jaar te gast op 20thoughts, het event van The Fat Lady. Herbekijk zijn presentatie
Je kan Formats, door Aart Lensink, aankopen via o.a. Bol.com.
Kirsten Malfroid is Content Manager bij The Fat Lady. Je kan ze volgen op Twitter of LinkedIn.