Is content marketing een goede manier om de online verkoop van een bedrijf te stimuleren? Ja, op voorwaarde dat je enkele regels respecteert. Op één: relevante informatie aanbieden die jouw klanten interesseert, vertrouwen geeft en aan jouw merk bindt.
Natuurlijk zijn ook uitgekiende technische mogelijkheden, creativiteit en originele ideeën een must om je return on investment te verhogen. Enerzijds doordat de verkoop stijgt als resultaat van een goede content marketing strategie. Anderzijds doordat je je kosten kan verlagen: met content marketing vul je immers een niet te verwaarlozen deel van je informatie- en/of klantendienst in. Daarnaast kan content marketing je helpen je positie in een (niche)markt te versterken doordat jouw site of blog een referentie wordt. Of nog, door de place to read te worden voor iedereen die op de hoogte wil zijn van de laatste trends uit de sector. Met bovendien de mogelijkheid om nieuwe producten in de markt te zetten tegen een interessante kost op het vlak van publiciteit!
Kwalitatieve content marketing inzetten om je online verkoop te boosten en je rentabiliteit te verbeteren, loont dus zeker de moeite. Ander voordeel: zodra het publiek weet dat op jouw site betrouwbare en relevante informatie over je producten en je sector kan worden gevonden, bouw je een vertrouwens-relatie met je doelgroep op. Een relatie met een extra ‘menselijke’ toets, iets wat al te vaak ontbreekt in e-commerce.
Een uitgebreid aanbod aan oplossingen
Om je content marketing programma zo doeltreffend mogelijk te maken, heb je rijke content nodig, dus teksten, grafieken, foto’s en video’s. Met een blog kunt je je (toekomstige) klanten ‘opleiden’, een newsletter of korte informatieberichtjes zorgen ervoor dat je site regelmatig bijgewerkt wordt en altijd up-to-date is. Zo bevat de site van het reisbureau Connections een FAQ-rubriek die de reizigers informeert over de voorwaarden van de diensten die Connections aanbiedt, maar ook over een hele reeks praktische of legale aspecten rond reizen. En dankzij de huidige technologieën is steeds meer interactiviteit mogelijk waardoor je content marketing strategie nog creatiever kan worden!
Goede en uitstekende content ideeën in verschillende formats
Het lijkt vanzelfsprekend, maar de ervaring leert dat het vaak moeilijk is telkens iets nieuws te vertellen zodra het eerste enthousiasme wegebt. Dat is hét moment om op zoek te gaan naar ideeën die verdergaan dan louter jouw productaanbod. Denk daarbij zeker aan de ‘evergreens’: informatieve content die lange tijd relevant blijft, eventueel mits kleine aanpassingen. Dus geen promoties maar concrete, exacte informatie die beantwoordt aan de verwachtingen van je bezoekers en een referentie-kader creëert. Nog meer tips voor artikels? Kies voor informatie, tips en/of suggesties rond seizoens- of actualiteitsgeboden producten. Of artikels op basis van de zoekwoorden die het vaakst in de zoekmotor van uw site worden ingegeven. Een voorbeeld: het prêt-à-portermerk Cassis biedt online of op iPad echte modereportages aan rond het huidige seizoen: zo vind je er nu must haves uit de herfst/winter-collectie, ‘back to the city’-outfits na de zomervakantie, total looks die geschikt zijn voor verschillende situaties, enz.
Last but not least mogen natuurlijk ook je productomschrijvingen niet ontbreken. Kies enkele producten uit en wees creatief: zet ze in scène, vertel er een grappig of verrassend verhaal over. Kortom, geef meer dan alleen maar productinformatie! Een ander voorbeeld, opnieuw uit de mode-wereld: Choez is het magazine van Torfs en wordt zowel op papier als online verdeeld. In dit magazine vind je de typische cataloguspagina’s terug, maar vertelt het merk tevens anekdotes over spelende kinderen, een aantrekke-lijke look voor mannen, mode over de generaties heen, enz.
Heb je je onderwerp bepaald? Wat ga je ermee doen?
Op het web is er keuze te over: redactionele artikels van verschillende lengtes en in verschillende stijlen, foto’s, illustraties, video’s, enz. Zo worden zelfs misschien ietwat saaie maar nuttige onderwerpen leuk om te lezen! Een quiz is bijvoorbeeld een interessante, interactieve en verrassende manier om informatie (over je producten of diensten) te geven.
Doelstelling: conversie
Voor welk format je ook kiest, creëer altijd content die aanzet tot conversie en dus van een nieuwsgierige surfer een koper maakt. Zo is de volledige inhoud van het Choez magazine erop gericht de lezer aan te zetten tot klikken zodat hij op de e-shop van Torfs terechtkomt. Al is iemand natuurlijk pas echt geconverteerd wanneer hij ook werkelijk een aankoop heeft gedaan.
Met een dashboard kan je de conversie meten en de concrete resultaten van uw magazine opvolgen.
Dat zijn de metrics van jouw site. In een online magazine kan immers alles gemeten worden: de pagina’s die gelezen worden, de artikels waarop wordt geclickt, hoe lang iemand op een pagina is gebleven, enz. Met deze metrics kunnen vergelijkende testen worden opgezet om zo de conversie van de content steeds te verbeteren. Een ongelofelijk interessant universum dat vele mogelijkheden biedt die bovendien steeds preciezer worden.
En dat allemaal ten voordele van je omzet.

