Hoe werkt content marketing?

Sunday, July 19, 2015

Het inschakelen van nuttige, relevante content is een principe dat al heel lang bestaat. Tractorbouwer John Deere bracht in 1895 het allereerste klantenblad uit. The Furrow heeft vandaag een oplage van 1,5 miljoen exemplaren en bestaat nu ook in tabletversie. Bandenfabrikant Michelin lanceerde al in 1900 haar beroemde reisgidsen met tips voor een goede tafel en logies.

 

 

 

Tot het begin van de jaren 2000 waren customer media en personeelsbladen, en bij uitbreiding websites en intranets, de kanalen bij uitstek voor bedrijven om content naar de doelgroepen te brengen.

Dat beeld is door de komst van het mobiele internet en het web 2.0 radicaal gewijzigd. Om maar
een paar elementen op te sommen:

  •  in plaats van over eenrichtingsverkeer gaat het nu over dialoog en interactie.
  •  in plaats van over enkele kanalen spreken we nu over een immens aantal kanalen, die 24 uur op 24, 365 dagen per jaar worden ingeschakeld.
  •  wat een merk zegt, is nog altijd belangrijk, maar wat er over een merk wordt gezegd is nog belangrijker.

Klanten, medewerkers, … zoeken naar kwaliteitsvolle en relevante informatie die hen helpt, entertaint, informeert, …
Dat is waar content marketing voor staat. Het omvat alle vormen van nuttige informatie die uw doelgroep helpt en tegelijkertijd uw bedrijfsdoelstellingen ondersteunt. Die informatie kan heel wat gedaanten aannemen: blogartikels, e-boeken, video’s, presen-taties, tutorials, infografieken, … Content marketing bestaat er niet zozeer in om producten aan te prijzen, maar om aan te tonen hoe bedrijven concrete noden van hun – potentiële – klanten kunnen vervullen.

Die content moet uiteraard wel aanzetten tot actie, anders is het geen marketing, enkel content.

Bedrijfsdoelstellingen van content marketing

  • 79 % Merkbekendheid
  • 74 % Klantenwerving
  • 71 % Leads genereren
  • 64 % Klantenbinding/loyaliteit
  • 64 % Thought leadership
  • 63 % Engagement
  • 60 % Bezoekers website
  • 45 % Leads managen/voeden
  • 43 % Verkoop

Bron: CMI

Publiek

Breng in kaart wie u met uw strategie wilt bereiken: een duidelijk omschreven groep klanten, interne stakeholders of een combinatie van beide. Wees bewust dat de manier waarop uw publiek content consumeert voortdurend evolueert.

Plan

Stel een gefundeerde strategie op die beantwoordt aan uw eigen doelstellingen en de unieke eigenschappen van uw producten en/of diensten benadrukt. Beslis welke KPI’s u zult hanteren.

Verhaal

De boodschap die u vertelt, moet een ziel hebben, mensen raken en hen aanzetten tot actie. Vertel met passie en emotie over uw waarden, producten en diensten.

Proces

Leg vast wie uw content zal creëren, beheren en optimaliseren en hoe dit zal gebeuren. Denk na over verspreiding en curatie en hoe u naar uw doelpubliek zal luisteren en in dialoog treden. Een robuuste planning is daarbij noodzakelijk.

Kanalen

Definieer via welke kanalen u uw verhaal wilt vertellen. Zet in op de kanalen waar uw publiek zich bevindt en houd rekening met de eigenheid van elk kanaal. Pas uw boodschap hieraan aan.

Conversies

Lijst op wat u wil bereiken met uw content en tot welke acties u uw doelpubliek wil aanzetten. Dit gaat verder dan enkel een sale: een click-through, een registratie op uw nieuwsbrief, een share op social media, … Elke meetbare actie geldt als conversie.

Meten

Meten is weten. Dit oude adagio geldt ook voor content marketing. Ga na of uw vooropgestelde KPI’s zijn gehaald, welk deel van uw strategie heeft gewerkt, op welk kanaal u het meeste conversies hebt gerealiseerd en waar er bijgestuurd moet worden.

Newsletter

Benieuwd naar de nieuwste trends in content marketing? Schrijf u in en ontvang onze newsletter in uw mailbox.